25 kwietnia 2024

GIS o reklamach suplementów z udziałem lekarzy

Główny Inspektor Sanitarny odniósł się do niedawnego apelu Naczelnej Rady Lekarskiej w sprawie wprowadzenia zmian legislacyjnych zmierzających do ograniczenia reklamy środków spożywczych, ze szczególnym uwzględnieniem suplementów diety, z udziałem osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub odwoływania się do osób sugerujących posiadanie takiego wykształcenia.

Foto: freeimages.com

„Masowa skala reklamowania żywności, w szczególności suplementów diety, a także wyrobów medycznych przy wykorzystaniu wizerunku osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub odwoływaniu się do osób sugerujących posiadanie takiego wykształcenia jest zjawiskiem negatywnie wpływającym zarówno na zdrowie publiczne w naszym kraju, jak również szkodzi wizerunkowi zawodowemu osób wykonujących zawody lekarza, lekarza dentysty czy farmaceuty. Nieograniczona swoboda reklamowania takich produktów może prowadzić do ich nadmiernej konsumpcji lub stosowania ich zamiast skorzystania z niezbędnej konsultacji medycznej czy farmaceutycznej” – czytamy w apelu NRL z 4 marca br. (zobacz więcej).

Główny Inspektor Sanitarny wyjaśnił m.in., iż zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem żywnościowym Unii Europejskiej znakowanie, prezentacja i reklama suplementów diety z wizerunkiem lekarza, farmaceuty są niedozwolone, gdyż mogłoby to sugerować konsumentowi, iż ma do czynienia z produktem leczniczym a nie żywnością. Z kolei znakowanie, prezentacja i reklama suplementów diety z udziałem osób podających się za lekarzy lub farmaceutów wiąże się zarówno z wprowadzeniem konsumenta w błąd, jak sugerowaniem, iż środek, spożywczy posiada właściwości lecznicze.

„(…) Kwestia reklamy środków spożywczych, w tym suplementów diety została uregulowana na poziomie Unii Europejskiej. Jednakże zmiany, które byłyby zasadne do implementacji na poziomie prawa krajowego w przyszłości, mające na celu poprawę skuteczności i efektywności bieżącego nadzoru nad suplementami diety to zwiększenie wysokości kar pieniężnych za nieprawidłowe znakowanie suplementów diety, w tym ich reklamę i prezentację. Obecnie maksymalna kara pieniężna za niezgodne z prawem żywnościowym oznakowanie, prezentację, reklamę i promocję środków spożywczych wynosi do trzydziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający. Kara ta jest niewspółmierna do zysków ze sprzedaży nieprawidłowo oznakowanego/reklamowanego produktu” – zaznaczył.