Akredytacja doskonalenia zawodowego inaczej

European Accreditation Council for Continuous Medical Education, stanowiąca część UEMS, jest dobrowolnym wysiłkiem europejskich lekarzy, mającym ułatwiać tworzenie wspólnych kryteriów, jakie powinno spełniać doskonalenie zawodowe oraz uznawanie punktów edukacyjnych, które uzyskiwane są przez lekarzy w innych krajach europejskich i na innych kontynentach.

Foto: EC

UEMS prowadzi tę działalność od 2000 r. Kiedy dyskutujemy o doskonaleniu zawodowym, powinniśmy zdawać sobie sprawę z jego dwóch oddzielnych aspektów.

Pierwszym jest uznawanie, że szkolenia proponowane przez bardzo różnorodnych organizatorów spełniają oczekiwania, czyli mają zadowalający poziom merytoryczny, nie są promocją produktów czy usług, służą podnoszeniu kwalifikacji. Ta część to akredytacja.

Drugim jest uznawanie punktów edukacyjnych, które są obecnie najbardziej przyjętą, powszechnie stosowaną formą „wspólnego mianownika” aktywności lekarzy w zakresie doskonalenia zawodowego (ogólna zasada – 1 punkt za jedną godzinę aktywności). Tym zajmują się organizacje i instytucje, często będące jednocześnie odpowiedzialnymi za rejestr lekarzy i wydawanie prawa wykonywania zawodu.

EACCME zajmuje się zarówno akredytacją, jak i stara się służyć jako centralne miejsce w Europie, ułatwiające uznawanie uzyskiwanych za granicą punktów edukacyjnych. Wiele krajów ma ograniczone zaufanie do przywożonych z zagranicy certyfikatów i poprzez akredytację EACCME możliwe jest uzyskanie potwierdzenia, że są one wysokiej jakości. Bardzo ważne dla europejskich i północnoamerykańskich lekarzy jest porozumienie UEMS z American Medical Association i z Royal College of Physicians and Surgeons w Kanadzie o wzajemnym uznawaniu punktów edukacyjnych.

Obecnie jesteśmy w fazie dyskusji nad kolejnymi zmianami zasad oraz zamierzamy rozszerzyć zakres form doskonalenia zawodowego objętych systemem EACCME. Stałym od lat elementem tej dyskusji jest model akredytacji. W Europie dominuje akredytacja poszczególnych zdarzeń, w USA większość akredytacji to akredytowanie organizatorów, którzy następnie są sami odpowiedzialni za jakość tworzonego przez nich doskonalenia zawodowego. Oba systemy mają wady i zalety.

Amerykanie próbują wprowadzać swój model do Europy, czyli akredytować także europejskich organizatorów szkoleń. Europejscy lekarze są temu przeciwni i uważają, że – jak stwierdzili we wspólnym oświadczeniu europejskich organizacji lekarzy – sprawy całego rozwoju zawodowego, w tym i doskonalenia zawodowego powinny pozostawać w rękach środowiska, którego zadaniem jest dbanie o odpowiedzialną autonomię naszego zawodu.

Romuald Krajewski
Prezydent Europejskiej Unii Lekarzy Specjalistów (UEMS)

Źródło: „Gazeta Lekarska” nr 6-7/2016


„Ignorantia iuris nocet” (łac. nieznajomość prawa szkodzi) – to jedna z podstawowych zasad prawa, pokrewna do „Ignorantia legis non excusat” (łac. nieznajomość prawa nie jest usprawiedliwieniem). Nawet jeśli nie interesuje cię prawo medyczne, warto regularnie śledzić dział Prawo w portalu „Gazety Lekarskiej”. Znajdziesz tu przydatne informacje o ważnych przepisach w ochronie zdrowia – zarówno już obowiązujących, jak i dopiero planowanych.

Powiązane aktualności

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *