Na odchudzanie, libido, wzrok i urodę

Jakie są światowe i europejskie trendy w dziedzinie suplementacji? W jakim kierunku zmierza rynek suplementów? Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli szukali eksperci zaproszeni na konferencję odbywającą się pod hasłem „Społeczna i gospodarcza rola suplementów diety”, zorganizowaną z okazji 10. rocznicy powstania Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.

Foto: Tomasz Adamaszek

Jubileusz Krajowej Rady Suplementów i Odżywek był okazją do refleksji na temat roli, jaką organizacja ta odegrała w edukowaniu opinii publicznej na temat znaczenia suplementacji w diecie współczesnego człowieka. Konsumenci, a nawet profesjonaliści w dziedzinie medycyny, wciąż mają problemy z rozróżnieniem pomiędzy suplementami diety (które, jako środki spożywcze, wyrównują deficyt składników odżywczych), a lekiem (który ma działanie terapeutyczne i leczy).

Unia Europejska ma decydujący wpływ na prawodawstwo rządzące krajowym rynkiem suplementów, wartym ponad 3 mld zł rocznie.

Eksperci podkreślali ważną gospodarczą  rolę  suplementów diety oraz ich wpływ na zdrowie publiczne. Polski rynek suplementów diety to jedna ze stale rozwijających się dziedzin gospodarki, notująca średnioroczny wzrost na poziomie 10 proc. Wśród suplementów najczęściej wybieranych przez Polaków znajdują się preparaty uzupełniające poziom magnezu, probiotyki wspomagające antybiotykoterapię oraz specyfiki pomagające utrzymać zdrowe kości i stawy.

Suplementy diety to dynamiczny i, jak wskazuje część ekspertów, przyszłościowy rynek, zarówno z punktu widzenia potencjału wzrostu, jak i wpływu na profilaktykę zdrowia konsumentów.

Jednym ze światowych trendów na rynku suplementów jest zróżnicowanie formy podania preparatów, którą dostosowuje się do możliwości i potrzeb konsumenta. W przypadku dzieci i seniorów popularną formą są łatwe do połknięcia produkty w formie płynów i żeli. Przewiduje się, że w najbliższej przyszłości wzrośnie popularność tzw. produktów zażywanych „w biegu”, czyli w jednorazowych saszetkach, rozpuszczalnych granulkach i łatwych w użyciu. Na razie w Polsce dominują kapsułki i tabletki.

Wzrośnie rynek produktów wspierających uprawianie sportu, odchudzanie, wzrok, libido oraz urodę. Będą one odpowiedzią na rosnące potrzeby konsumentów w zakresie profilaktyki zdrowia.

W konferencji dział wzięli nie tylko producenci i dystrybutorzy suplementów diety, ale również przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Instytutu Leków, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych i Wyrobów Medycznych, Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, Granicznej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, Instytutu Żywności i Żywienia, Instytutu Sportu oraz Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Powiązane aktualności

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.