Moda na wakacje połączone z leczeniem

Turystyka medyczna, czyli podróże zagraniczne w celu korzystania z usług medycznych oferowanych w innym kraju, przeżywa boom na całym świecie. W ciągu najbliższych lat może stać się jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi gospodarki. Eksperci szacują, iż każdego roku rynek turystyki medycznej wzrastać będzie o około 15 proc. 

Związane jest to nie tylko ze swoistą modą na wakacje połączone z leczeniem czy coraz większą liczbą osób w wieku 60+, ale także ze względu na przepisy Unii Europejskiej, które – poprzez dyrektywę dotyczącą transgranicznego leczenia – umożliwiają refundację kosztów leczenia w ramach całej wspólnoty (zobacz więcej). Do tego dochodzi rosnąca liczba tanich przewoźników lotniczych oraz liczne ułatwienia proponowane przez profesjonalne kliniki i biura podróży.

Miejsce pierwszego wyboru?

Niestety, Polska wciąż nie jest pierwszym wyborem osób, które chcą obniżyć koszty leczenia. Najpopularniejszymi kierunkami turystyki medycznej są Tajlandia, Malezja, Indie, Turcja i Kostaryka. W Europie najczęściej wybieranym krajem są Węgry, Litwa oraz Belgia. Do takich „podróży zdrowotnych” nakłaniają sami ubezpieczyciele, którym się to po prostu opłaca. W 2012 roku Polskę odwiedziło 600 tys. pacjentów, głównie z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Coraz chętniej leczą się u nas sąsiedzi zza wschodniej granicy, Ukraińcy i Rosjanie, którzy najczęściej odwiedzają tereny przygraniczne (zobacz więcej).

Zdobyć pacjenta z zagranicy

Nawet przy tak dużym potencjale rozwojowym, pozyskanie klienta zagranicznego wymaga rzetelnego przygotowania. Poza trafnym określeniem profilu docelowego pacjenta należy przygotować unikalną ofertę medyczną, odpowiadającą specyficznym dla danego kraju zapotrzebowaniom. Konieczne jest przeszkolenie kadry okołomedycznej z zakresu znajomości języków obcych czy specyfiki obsługi klienta zagranicznego. Pozyskanie nowych pacjentów wymaga także opracowania przemyślanego planu promocyjnego, często w wielu wariantach językowych.

Niemały potencjał, spore wyzwania

Chcąc zapewnić jak najwyższą jakość obsługi, polskie kliniki i uzdrowiska przygotować się muszą na duże wyzwania. Zarówno prywatne, jak i państwowe ośrodki medyczne mają ogromny potencjał, aby odnieść sukces w branży turystyki medycznej. Wymaga to zdobycia nowych umiejętności, dobrych szkoleń, a także dobrej współpracy pomiędzy wszystkimi powiązanymi podmiotami. Dodatkowym wsparciem może być program promocyjny turystyki medycznej prowadzony przez Ministerstwo Gospodarki.

Profesjonalizacja działań

Odpowiedzią na potrzeby podmiotów medycznych związane z chęcią rozwoju w zakresie turystyki medycznej i uzdrowiskowej jest projekt „Branża medyczna siłą regionu kujawsko-pomorskiego” realizowany przez Kujawsko-Pomorską Organizację Pracodawców Lewiatan. Starannie dobrani eksperci KPOP Lewiatan pomagają firmom uczestniczącym w projekcie przygotować ofertę skierowaną dla klientów komercyjnych w Polsce i za granicą oraz opracować innowacyjną strategię rozwoju. Kadra przedsiębiorstw medycznych, sanatoriów i z branży spa/wellness zostanie przeszkolona z zakresu marketingu usług medycznych, technik sprzedażowych oraz specyfiki obsługi pacjenta zagranicznego.

Pomoc zupełnie za darmo

Projekt jest w całości bezpłatny dla uczestników – nie wymaga żadnego, nawet częściowego wkładu własnego. Część szkoleń już się rozpoczęła (koniec projektu przewidywany jest na 30 sierpnia 2015 roku). Są jednak działania, z których wciąż można korzystać. Jakie?

Opracowywane są analizy rynków zagranicznych (niemieckiego i rosyjskiego) o bardzo szerokim zakresie związanym z turystyką medyczną (będą gotowe do końca 2014 roku). Ekspertyzy mają być pomocne polskim placówkom zdrowotnym do rozpoczęcia działalności w zakresie turystyki medycznej (tzn. pozyskiwania i obsługiwania pacjentów zagranicznych). Każdy zainteresowany będzie mógł otrzymać egzemplarz takich ekspertyz – ich wyniki będą także prezentowane podczas organizowanych w ramach projektu konferencji i spotkań.

W ramach projektu organizowane jest także doradztwo indywidualne (skierowane nie do poszczególnych osób, a do podmiotów jako takich), którego celem jest przygotowanie np. prywatnego szpitala do obsługi pacjentów zagranicznych poprzez budowę oferty, tłumaczenie materiałów promocyjnych, tłumaczenie stron www, utworzenie strategii marketingowej, strategii działań. Te działania skierowane są do mikro, małych i średnich podmiotów z woj. kujawsko-pomorskiego i tu jest jeszcze kilka wolnych miejsc.

Dla kogo?

Ze szkoleń i doradztwa skorzystać mogą lekarze i pracownicy podmiotów zdrowotnych (szpitali, uzdrowisk, przychodni, domów opieki i innych) pod warunkiem, że są pracownikami podmiotów mikro, małych bądź średnich (zatrudniających od 1 do 249 osób) z terenu woj. kujawsko-pomorskiego. Natomiast wyniki ekspertyz oraz spotkania (konferencje) skierowane są do wszystkich podmiotów medycznych bez ograniczeń.

Osoby zainteresowane uczestnictwem w projekcie powinny kontaktować się z p. Anną Wit pod numerem telefonu: 733 027 175. Więcej informacji na stronie internetowej branzamedyczna.kpoplewiatan.pl.

Powiązane aktualności

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.