Jak samorząd lekarski współpracuje z Rzecznikiem Praw Pacjenta
W ciągu ostatniego miesiąca odbyły się trzy spotkania samorządu lekarskiego z Rzecznikiem Praw Pacjenta Bartłomiejem Chmielowcem. Czego dotyczyły?
Prezes NRL Maciej Hamankiewicz (po prawej) i Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec
Foto: Monika Bala
15 grudnia Naczelna Rada Lekarska przekazywała Rzecznikowi swoje uwagi dotyczące praw pacjentów. Rozmawiano m.in. o stworzeniu portalu informacyjnego, który zawierałby:
- zbiór podstawowych, potwierdzonych przez autorytety lekarskie, informacji medycznych, z którymi może zapoznać się pacjent;
- współpracę w kwestii wypracowania rozwiązań systemowych korzystnych dla pacjentów;
- finansowaniu ochrony zdrowia;
- cenach świadczeń medycznych;
- czasie oczekiwania pacjenta na świadczenie medyczne;
- skutecznym leczeniu;
- znieczulaniu do porodów;
- przechodzeniu osób przewlekle chorych, którzy ukończyli 18 r. ż. z systemu pediatrycznego do systemu dla dorosłych;
- prowadzeniu spraw ze skarg pacjentów bez powielania się z działaniami prowadzonymi przez pion odpowiedzialności zawodowej lekarzy;
- nazbyt rozbudowanych procedur administracyjnych, które są obciążeniem dla lekarza;
- wzorów formularzy zgód;
- wykorzystywaniu nowych zawodów medycznych, w tym sekretarki medycznej.
W styczniu – po ustaleniach dokonanych w czasie posiedzenia Naczelnej Rady Lekarskiej – z Bartłomiejem Chmielowcem spotkali się Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Grzegorz Wrona w zakresie kompetencyjnego rozdzielenia skarg (4 stycznia) oraz wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej prof. Romuald Krajewski w zakresie stworzenia portalu informacyjnego (15 stycznia).