21 listopada 2024

Jaki jest wiek serca zawodowych kierowców?

Inspekcja Transportu Drogowego kontroluje stan techniczny pojazdów, trzeźwość oraz czas pracy zawodowych kierowców. Przy tej okazji, już trzeci rok z rzędu, wraz z ITD organizatorzy ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ciśnienie na Życie” umożliwili zawodowym kierowcom bezpłatne badania profilaktyczne.

2 czerwca, przy drodze krajowej nr 7 niedaleko Magdalenki, zaparkowało mobilne centrum badań, w którym kontrolowani przez ITD kierowcy ciężarówek mogli bezpłatniei dobrowolnie sprawdzić wysokość ciśnienia tętniczego krwi oraz dzięki specjalnej aplikacji poznać wiek swojego serca. Chętni kierowcy mieli również wykonane EKG i pobraną krew do analizy laboratoryjnej.

Zawodowi kierowcy ciężarówek i autobusów powinni przykładać szczególną wagę do kontrolowania układu krążenia – siedzący tryb życia, nieregularne posiłki oraz stres związany z pracą to istotne czynniki ryzyka wystąpienia schorzeń kardiologicznych. Ponadto na kierowcach autobusów spoczywa odpowiedzialność za setki ludzi, których codziennie przewożą.

Prawidłowa wartość ciśnienia tętniczego krwi powinna mieścić się w przedziale pomiędzy 120/80-139/89 milimetrów słupa rtęci (mm Hg). Wszelkie odchylenia od tych wskaźników wymagają konsultacji z lekarzem. Jak wynika ze wstępnych danych uzyskanych w zeszłorocznych badaniach, średni wiek serca zawodowych kierowców jest aż o 17 lat wyższy niż ich wiek metrykalny.

Świetną okazją do zadbania o swoje serce była akcja organizowana przez Inspekcję Transportu Drogowego oraz przedstawicieli kampanii społecznej „Ciśnienie na Życie”. Do akcji dołączył Adam Małysz, aktualny kierowca rajdowy z cross country, który aktywnie startuje nie tylko w „Dakarze”, ale też rywalizuje w terenowym Pucharze Świata. Sportowiec aktywnie zachęcał wszystkich kontrolowanych przez ITD kierowców ciężarówek do skorzystania z profilaktycznych badań oraz oceny wieku serca.

Aplikacja „Wiek serca” pozwala sprawdzić, czy u danego kierowcy istnieje zwiększone ryzyko wystąpienia zawału serca lub udaru niedokrwiennego mózgu. Pojawia się ono wtedy, gdy obliczony wiek serca jest wyższy od wieku metrykalnego. Dobra wiadomość – wiek serca można obniżyć! Może to uczynić każdy, kto zmieni dietę i styl życia na zdrowszy oraz w razie potrzeby będzie skutecznie niwelował czynniki ryzyka zawału serca i udaru mózgu, takie jak nadciśnienie tętnicze, wysoki cholesterol, otyłość, cukrzyca, palenie, brak aktywności fizycznej i stres.

Trzeba pamiętać, że często zawód kierowcy wykonują osoby w dojrzałym wieku (powyżej 50. roku życia), które znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka wystąpienia zawału serca lub udaru niedokrwiennego mózgu. Dlatego tak ważna jest profilaktyka chorób układu sercowo-naczyniowego wśród tej grupy zawodowej.

– Dzięki wspólnej akcji ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ciśnienie na Życie” i Inspekcji Transportu Drogowego wielu kierowców skorzysta z możliwości skontrolowania stanu swojego zdrowia. Być może część z nich w trosce o swoje zdrowie rozpocznie zdrowy tryb życia umożliwiający obniżenie wieku serca – skomentował dr inż. Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Ponadto w trakcie akcji, w ramach długofalowego programu RACER, szczegółowe badania lekarskie przeprowadzali pracownicy I Katedry i Kliniki Kardiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Badania miały na celu wyselekcjonowanie pacjentów wysokiego ryzyka i objęcie ich programem prewencji kardiologicznej oraz w razie potrzeby leczeniem. Lekarze z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, przy wsparciu Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, przebadali od 2013 roku już około 650 kierowców zawodowych – kierowców ciężarówek, autokarów turystycznych oraz autobusów miejskich.