Nowy dyrektor Centrum e-Zdrowia. Kim jest Adam Konka?
Adam Konka został nowym szefem Cetrum e-Zdrowia (CeZ). Zastąpił na tym stanowisku Małgorzatę Olszewską, która sprawowała tę funkcję od 2024 roku.

Adam Konka jest doświadczonym menedżerem związanym z sektorem medycznym oraz technologicznym. W latach 2012-2024 był prezesem Śląskiego Parku Technologii Medycznych Kardio-Med Silesia w Zabrzu. To jednostka powołana przez prof. Mariana Zembalę i prezydent Zabrza dr Małgorzatę Mańkę-Szulik. Adam Konka do maja 2025 r. był w zarządzie fundacji Śląskiego Centrum Chorób Serca. Współpracował także z prof. Marianem Zembalą w Ministerstwie Zdrowia jako doradca ministra ds. zarządzania i systemów informacyjnych ochrony zdrowia.
Adam Konka skończył Informatyczne Systemy Zarządzania w Wyższej Szkole Menedżerskiej oraz MBA w Ochronie Zdrowia na Uczelni Łazarskiego. Konka jest autorem publikacji naukowych z zakresu e-zdrowia oraz członkiem Europejskiego i Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Pełni również funkcję przewodniczącego Zespołu Eksperckiego ds. Al. i Algorytmów Wspomagających Decyzję przy Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach. Jest członkiem Komitetu ds. Sztucznej Inteligencji w Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie. Zasiada także w Radzie Centrum Biotechnologii Politechniki Śląskiej.
– Główne kierunki, na które będę chciał położyć nacisk w roli dyrektora Centrum e-Zdrowia, to przede wszystkim realizacja projektów z obszaru e-zdrowia finansowanych z KPO, w tym systemu e-rejestracji. Priorytetem będzie też dla mnie rozwijanie IKP i aplikacji mojeIKP oraz owocna współpraca z Ministerstwem Cyfryzacji w obszarze mObwatela i cyberbezpieczeństwa danych. Chciałbym, żeby zarówno pacjenci, jak i placówki medyczne wkrótce otrzymały do dyspozycji kolejne narzędzia informatyczne, które sprawią, że poprawi się jakość świadczonych usług zdrowotnych, a czas oczekiwania na nie będzie krótszy – podkreśla nowy dyrektor CeZ.
Dodajmy, że Centrum e-Zdrowia opublikowało zamówienie publiczne na dostarczenie asystenta głosowego dla Centralnej e-Rejestracji. System, który oparty jest na AI – ma pełnić funkcję wirtualnego asystenta i umożliwiać odbieranie połączeń telefonicznych, potwierdzanie wizyt oraz umawianie pacjenta na wizytę z wykorzystaniem dużych modeli językowych. W ramach funkcjonalności przewidziano również monitorowanie połączeń, nagrywanie rozmów oraz ich transkrypcje, a także syntezę mowy.