Płatnik składek a numer PESEL
To na płatniku składek (czyli np. pracodawcy) spoczywa obowiązek złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL osobom, które na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, o ile numer ten nie został nadany na podstawie innych przepisów.
Foto: freeimages.com
Numer PESEL nadawany jest na pisemny wniosek płatnika składek ubezpieczeniowych kierowany bezpośrednio do ministra właściwego do spraw wewnętrznych. O tym wszystkim przypomina Departament Spraw Świadczeniobiorców Narodowego Funduszu Zdrowia, powołując się na przepis zawarty w art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 roku Nr 139 poz. 993 z późn. zm.).
Zbiór PESEL (czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności) prowadzony jest od 1979 roku. Zawiera dane osób zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, osób ubiegających się o wydanie dowodu osobistego lub paszportu oraz osób, dla których odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL. Więcej informacji na ten temat znajdziemy na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.