24 października 2025

Samorząd lekarski ocenia nowe pomysły na ograniczenie dostępności alkoholu

W piątek Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej podjęło ważne stanowisko dotyczące ograniczenia dostępności alkoholu dla osób dorosłych i nieletnich. Celem jest zmniejszenie jego spożycia.

Fot. freepik.com

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej popiera kierunek zmian przyjęty w projekcie ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W szczególności jest za wprowadzeniem zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie zakładów leczniczych i stacjach benzynowych, a także zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych, w tym także piwa, które dotychczas nie było objęte takim zakazem w całości.

„Nie” dla tubek i saszetek

Samorząd lekarski pozytywnie odnosi się do zakazu sprzedaży alkoholu w postaci tubek czy saszetek przypominających opakowania z musem owocowym czy, czy przekąski śniadaniowe oraz zakazu reklamy i promocji produktów, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny czy też opakowanie wykazuje podobieństwo z oznaczeniem napoju alkoholowego.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej popiera wszystkie rozwiązania, które służą ograniczeniu dostępu do alkoholu – począwszy od działań zmierzających do zmniejszenia dostępności cenowej, poprzez ograniczenie dostępności fizycznej i możliwości reklamy, aż po stale prowadzoną edukację zdrowotną. W stanowisku podkreślono, że przedstawione przez resort zdrowia założenia projektu wpisują się w podejmowane przez samorząd lekarski starania na rzecz zintensyfikowania walki ze skutkami spożywania alkoholu.

Apel do znanych osób

Prezydium NRL podkreśla, że reklamy alkoholu, w których często występują znane osoby ze świata sportu i kultury, w połączeniu ze stosowanymi zabiegami marketingowymi prowadzą do wykształcenia w społeczeństwie przekonania o pozytywnych skutkach picia napojów wyskokowych. Jest ono przedstawiane jako nieodłączny element życia społecznego i towarzyskiego.

W projekcie ustawy zawarto różne rozwiązania na rzecz ochrony bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Poza zakazem reklamy, celem jest uniemożliwienie zwiększania atrakcyjności wyglądu opakowań. Zdaniem Prezydium NRL opakowania produktów zawierających alkohol nie mogą przypominać „zwykłych” produktów spożywczych.

Nocne ograniczenie sprzedaży potrzebne

Choć projekt ustawy zasługuje na poparcie środowiska lekarskiego, Prezydium NRL uważa, że nie wprowadzono w nim wszystkich mechanizmów ograniczających negatywne skutki spożywania alkoholu. Dlatego ponawia apel o wprowadzenie zakazu jego sprzedaży w porze nocnej poza miejscem sprzedaży, czyli za wyjątkiem m.in. pubów i restauracji. Wprowadzenie takiej regulacji prawnej na terenie całego kraju ma na celu ograniczenie szkód zdrowotnych i społecznych wynikających z nadmiernej konsumpcji alkoholu.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej negatywnie ocenia projektowany przepis przejściowy zamieszczony w art. 5 projektu ustawy, który zezwala na dalszą reklamę piwa do końca 2026 r. Zachodzi bowiem obawa, że zostanie on wykorzystany do maksymalizacji budżetów reklamowych przez producentów piwa.

Ważna debata w siedzibie NIL

Kilka dni temu podczas debaty zorganizowanej przez Naczelną Izbę Lekarską, prezes NRL Łukasz Jankowski podkreślał, że alkoholizm jest jednym z największych i najbardziej bagatelizowanych problemów zdrowotnych w naszym kraju. W jego ocenie nie można dalej udawać, że jest to indywidualny wybór stylu życia. – To kwestia zdrowia publicznego i trzeba ją rozwiązać ustawowo – powiedział szef samorządu lekarskiego. Debata zgromadziła ekspertów, którzy dyskutowali m.in. nad sposobami ograniczenia dostępności alkoholu w Polsce.