18 października 2024

Gloria Vivaldiego: muzyczne wydarzenie roku

Idea koncertu oratoryjnego połączonych chórów lekarskich dojrzewała w głowach śpiewających polskich lekarzy już od dawna, by ujrzeć w końcu światło dzienne. 8 czerwca 2024 roku zapisał się złotymi zgłoskami w muzycznej historii Gdańska.

Fot. Michał Mazurkiewicz

Pięć chórów lekarskich działających przy Okręgowych Izbach Lekarskich w Olsztynie, Szczecinie, Białymstoku, Warszawie i Gdańsku zaprezentowało się przed licznie zgromadzoną publicznością. Śpiewający medycy wypełnili muzyką wnętrza kościoła św. Katarzyny, Zgromadzenia Karmelitów, XIII-wiecznej, najstarszej parafialnej świątyni Gdańska, gdzie znajduje się płyta nagrobna gdańskiego astronoma Jana Heweliusza z 1659 roku, a na wieży kościelnej jest jeden z trzech w Gdańsku, ale i w Polsce, carillon – koncertowy instrument dzwonowy.

Doktor Dariusz Kutella, prezes Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku, jako współgospodarz wydarzenia muzycznego, powitał wykonawców, zaproszonych gości, lekarzy OIL w Gdańsku, rodziny i licznie zgromadzonych sympatyków muzyki chóralnej. Następnie kolejny współorganizator, doktor Jarosław Wanecki, nakreślił krótki rys działalności pozazawodowej lekarzy w Polsce, nad którymi rozpościera skrzydła Ośrodek Kultury i Dziedzictwa Historycznego Naczelnej Izby Lekarskiej, którego jest przewodniczącym. Tłumaczył na czym polega fenomen łączenia sztuki i medycyny oraz jak wielu lekarzy rozwija swoje talenty w dziedzinach literatury, malarstwa, rzeźby czy też muzyki.

Gdański koncert miał dwie odsłony. W pierwszej części poszczególne chóry zaprezentowały się w sakralnym repertuarze a cappella. Wszystkie zespoły mogą się poszczycić bogatym dorobkiem koncertowym i trofeami zdobywanymi na konkursach krajowych i zagranicznych oraz nagraniami płyt CD. Jako pierwszy wystąpił założony w 2016 roku Gdański Chór Lekarzy pod dyrekcją Michała Kozorysa. Wykonał „Ave verum corpus” Edwarda Elgara oraz „Ave Regina Coelorum” Antonio Lottiego. Chórowi akompaniowała Magdalena Ochlik-Jankowska. Kolejny chór, Medicantus, pod dyrekcją Beaty Herman, działający przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Warszawie od 2009 roku, wykonał „Laudate Dominum” Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz „Panis Angelicus” Cesara Francka. Partie solowe wykonali chórzyści-lekarze Sylwia Skowrońska-Łańcucka oraz Krzysztof Moczarski. Akompaniował Andrzej Mikulski.

Trzeci chór, MediCoro, działający od 2007 roku przy Białostockiej Izbie Lekarskiej wykonał dwa psalmy Mikołaja Gomółki oraz „Salve Regina” Francisa Poulenca, dyrygowała Bożenna Sawicka. Następnie wystąpił chór Remedium ze Szczecina. Powstał w 1998 roku, a od 1999 roku działa przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Szczecinie. Pod dyrekcją Ryszarda Handke wykonał „Ave maris Stella” Piotra Grinholca i „Ave Regina Coelorum” Tadeusza Paciorkiewicza. Część pierwszą koncertu zwieńczył występ najstarszego chóru lekarskiego, Medici pro Musica, działającego przy Warmińsko-Mazurskiej Izbie Lekarskiej w Olsztynie od 1991 roku. W programie zaprezentował „Ave Maria” Carla Jenkinsa oraz „Omnes gentes plaudite manibus” Marka Raczyńskiego. Dyrygowała Małgorzata Wawruk.

Podczas drugiej części koncertu na scenie pojawiło się ok. 140 wykonawców. To były istne fajerwerki muzyczne w wykonaniu śpiewających lekarzy. „Gloria” Antonio Vivaldiego, 12-częściowy utwór wokalno-instrumentalny, oparty na tekście liturgicznym „Chwała Na Wysokości Bogu”, powstał prawdopodobnie w 1715 roku dla chóru i orkiestry Ospedale della Pietá w Wenecji, sierocińca dla dziewcząt liczącego ok. 100 wychowanek. Ospedale słynęło z edukacji muzycznej oraz wysokiego poziomu orkiestry i chóru. Utwór napisany pierwotnie na chór żeński i orkiestrę, opracowany następnie na chór mieszany, zapomniany był przez wiele lat. Ponowne wykonanie po ponad dwóch wiekach, w 1957 roku, podczas Festiwalu Barokowego Muzyki Chóralnej w Nowym Jorku, spowodowało niezwykłą popularność tego dzieła, które nieustannie gości na światowych salach koncertowych.

Cudowna, słoneczna natura „Glorii” jest charakterystyczna dla całej twórczości Vivaldiego. Partie solowe wykonały brawurowo solistki: Hanna Zajączkiewicz (sopran), specjalistka otolaryngologii oraz śpiewaczka-pedagog, laureatka wielu konkursów wokalnych oraz Ewelina Sielska-Badurek (mezzosopran), lekarka foniatra, audiolog, wokalistka, wykonawczyni muzyki kameralnej, pieśni. CV obu pań, zarówno lekarskie, jak i wokalne, są wprost imponujące. Partie chóralne wykonały połączone chóry Izb Lekarskich w Szczecinie, Olsztynie, Białymstoku, Warszawie i Gdańsku, przygotowane przez Ryszarda Handke, Małgorzatę Wawruk, Bożennę Sawicką, Beatę Herman i Michała Kozorysa.

Zespół Instrumentalny Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis, perła wśród gdańskich instrumentalistów, dopełniał skład wykonawców. Zza pulpitu dyrygenckiego nad całością czuwał Michał Kozorys. Emocje związane z wykonaniem tak pięknego utworu udzieliły się zarówno wykonawcom, jak i publiczności. Gromkie owacje, bisy, radość i satysfakcja. Publiczność doceniła zarówno radosne wykonania partii chóralnych, którym towarzyszyła trąbka i obój, jak i kontrastujące części o wolniejszym tempie. Cudownie brzmiały wokalne partie solowe, którym towarzyszyły instrumenty solo. To było niezapomniane wrażenie.

Dyrektor artystyczny zespołu Capella Gedanensis Marek Więcławek powiedział po koncercie: „podziwiam bardzo wysoki poziom chórów lekarskich, ogromna pracę i rolę jaką spełniają w polskim życiu muzycznym, ogromną wrażliwość lekarzy artystów, muzyków”. Zgromadzona na koncercie publiczność i wykonawcy mogą się podpisać pod jego opinią na temat dyrygenta: „Michała Kozorysa cechuje ogromna dojrzałość, wyczucie stylu mistrza Vivaldiego. Zaimponował mi doskonałym dostosowaniem temp do akustyki kościoła św. Katarzyny. Jeszcze raz brawa dla chórów za piękne jednolite brzmienie, dla solistek oraz za odkrycie wieczoru – Michała, któremu życzę wspaniałej kariery!”.

Ten koncert to wielki sukces lekarskiego ruchu muzycznego wspieranego przez Okręgowe Izby Lekarskie i Naczelną Izbę Lekarską. Śpiewacy Chórów Lekarskich działających przy Okręgowych Izbach Lekarskich w Gdańsku, Szczecinie i Olsztynie cieszą się, że jeszcze dwukrotnie będą mieli okazję powtórzyć koncert. „Gloria” Antonio Vivaldiego będzie wykonana 12 października 2024 roku w Szczecinie, tym razem pod dyrekcją Ryszarda Handke, oraz 7 grudnia 2024 roku w Olsztynie pod dyrekcją Małgorzaty Wawruk. Zapraszamy serdecznie kolegów lekarzy do uczestnictwa w występie i zachęcamy do wspólnego muzykowania wśród śpiewających lekarzy.

lek. dent. Danuta Tomczak