22 listopada 2024

Inaczej pracować nad przepisami dla żołnierzy

Stanowisko Nr 7/15/P-VII Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej.

Foto: Marta Jakubiak

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po rozpatrzeniu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej, przekazanego przy piśmie pana Adama Podgórskiego, Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu, znak GMS-WP-173-274/14 z dnia 16 grudnia 2014 r. z dezaprobatą przyjmuje sposób pracy nad nim.

Przepisy kompleksowo regulujące sprawy ochrony zdrowia w armii powinny być oczywiście przedmiotem pracy Rządu i poddane normalnej ścieżce legislacyjnej. Projekt jest kolejnym przykładem nagannego zwyczaju pomijania tej drogi legislacji (w tym ważnego etapu konsultacji społecznych).

Jednocześnie Prezydium z satysfakcją przyjmuje inicjatywę odchodzenia, na razie w szczególnym obszarze wojskowej służby zdrowia, od szkodliwej idei przyjmowania, że ochrona zdrowia jest podobną do innych gałęzią gospodarki poddawaną komercjalizacji i regulowaną prawami wolnego rynku. Na ten błąd leżący u podstaw obowiązującej ustawy o działalności leczniczej samorząd lekarski wielokrotnie zwracał uwagę.

W związku z tym Prezydium stwierdza, że zaproponowane zmiany są zdecydowanie niewystarczające i oczekuje kolejnych inicjatyw nowelizacyjnych, które zwiększyłyby odpowiedzialność państwa za to, co dzieje się w systemie ochrony zdrowia.

Prezydium zgłasza następujące uwagi do art. 1 przedstawionego projektu ustawy:

1) pkt 5 – należy rozważyć skreślenie projektowanego przepisu, zmieniającego art. 13 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Przepis art. 13 zmienianej ustawy dotyczy dopuszczalności wykonywania działalności innej niż lecznicza w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych pod warunkiem, że nie jest uciążliwa dla pacjenta lub przebiegu leczenia – nie zaś ogólnej uciążliwości dla pacjenta warunków, w jakich przebiega leczenie, co sugeruje uzasadnienie projektu. W związku z powyższym projektowany pkt 5 nie realizuje celu przedstawionego w uzasadnieniu ustawy;

2) pkt 7 – w dodawanym ust. 4a pkt 1 należy doprecyzować projektowaną delegację dla Ministra Obrony Narodowej, aby z przepisu tego jednoznacznie wynikało, że dotyczy on określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zarówno podmioty lecznicze będące jednostkami budżetowymi, jak też jednostki wojskowe niebędące jednostkami budżetowymi, utworzone przez Ministra Obrony Narodowej.