Kryzys zdrowia psychicznego młodych: placówki są przepełnione
Choć przybywa placówek dla młodych osób, które borykają się z problemami zdrowia psychicznego, miejsca w nich zapełniają się błyskawicznie. Aktualnie działa już 500 ośrodków środowiskowej opieki, ale zapotrzebowanie na pomoc przewyższa możliwości systemu.

Jak poinformowała Aleksandra Lewandowska, krajowa konsultant w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, co piąty nastolatek boryka się z trudnościami emocjonalnymi i psychicznymi.
Zdaniem ekspertki w Polsce brakuje profilaktyki zaburzeń psychicznych, a co za tym idzie – wciąż wiele osób nie wie, gdzie szukać specjalistycznej pomocy. Lewandowska podkreśla, że w ciągu poprzednich dwóch lat udało się zatrzymać skokowy wzrost liczby samobójstw, jednak ich liczba wciąż jest alarmująca.
W Polsce obowiązuje trójstopniowy model opieki psychiatrycznej nad dziećmi i młodzieżą: od ośrodków środowiskowej opieki, poprzez poradnie i oddziały dziennego pobytu, aż po oddziały szpitalne. Jak wyjaśnia krajowa konsultant, na każdym z poziomów przybywa miejsc opieki psychologicznej i psychiatrycznej, ale oddziały błyskawicznie zapełniają się bardzo młodymi pacjentami.
W całej w Polsce jest 500 podmiotów opieki środowiskowej. Takie placówki funkcjonują już w zasadzie w każdym powiecie. Zwiększyła się także liczba oddziałów dziennych oraz poradni zdrowia psychicznego. Na przykład na początku tego roku powstał kolejny oddział psychiatryczny dla dzieci i młodzieży w Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie.
Mimo że system opieki psychiatrycznej rozbudowuje się, mamy do czynienia z pogorszeniem kondycji psychicznej młodych osób. I nie jest to polska specyfika. Z danych WHO wynika, że w ubiegłym roku z kryzysem zdrowia psychicznego mierzyła się co siódma osoba niepełnoletnia.
Aleksandra Lewandowska dodaje, że w czasie roku szkolnego nie ma oddziału w szpitalu, w którym liczba hospitalizowanych pacjentów nie przekraczałaby kontraktu z NFZ. Niektóre oddziały przyjmują nawet dwukrotnie więcej pacjentów, niż wynosi liczba zakontraktowanych miejsc.
Specjaliści, którzy zajmują się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży, proponują doprecyzowanie art. 50 (ustawa o ochronie zdrowia psychicznego) w taki sposób, by osoby wykonujące czynności mogły w uzasadnionych sytuacjach klinicznych przekazywać niezbędne informacje psychologom i pedagogom szkolnym.
– Celem tej zmiany jest umożliwienie skutecznej współpracy między systemem ochrony zdrowia psychicznego a systemem edukacji, bez naruszania zasady poszanowania prywatności pacjenta, a jednocześnie z zachowaniem ciągłości i skuteczności wsparcia dziecka – zaznaczyła Aleksandra Lewandowska.