6 listopada 2025

Ministerstwo Finansów potwierdza: leasing aut mniej opłacalny

Złe wiadomości dla lekarzy leasingujących samochody spalinowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Od 2026 r. zapłacą więcej podatku. Wszystko dlatego, że spadnie limit kosztów podatkowych. Obejmie to także umowy zawarte wcześniej.

Fot. shutterstock.com

Od przyszłego roku limit kosztów podatkowych dla aut spalinowych i klasycznych hybryd zostanie obniżony. Leasing takich pojazdów stanie się więc mniej korzystny.

Zmiana polega na obniżeniu z 150 tys. zł do 100 tys. zł limitu wartości samochodu osobowego spalinowego lub klasycznej hybrydy, od którego można dokonywać odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów lub zaliczać do kosztów raty leasingowe (przy leasingu operacyjnym).

Wielu lekarzy liczyło, że uniknie zmian, jeśli podpisze umowę leasingu jeszcze w 2025 r. Ministerstwo Finansów rozwiało jednak te nadzieje. Wiceminister Jarosław Neneman wyjaśnił w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 12100), że nowe limity obejmą wszystkie umowy leasingu obowiązujące od 1 stycznia 2026 r., niezależnie od daty ich zawarcia.

„Samochody osobowe używane w działalności na podstawie umowy leasingu operacyjnego, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, nie są ujmowane w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podatnika. Z tego względu (…) od 1 stycznia 2026 r. będą miały zastosowanie nowe limity, w tym niższy limit w wysokości 100 tys. zł, nawet jeżeli takie umowy zostały zawarte przed tym dniem” – napisał wiceminister Neneman.

Resort nie planuje też żadnych przepisów przejściowych. Dla lekarzy oznacza to tyle, że z wyższego limitu 150 tys. zł skorzystają jedynie ci z nich, którzy kupią samochód z silnikiem spalinowym i wprowadzą go do ewidencji środków trwałych do końca 2025 r.

Natomiast tym z nich, którzy wezmą auto w leasing, limit kosztów zmniejszy się do 100 tys. zł, i to nawet jeśli zdecydują się na leasing przed końcem 2025 r. Krótko mówiąc, w przypadku samochodów, które nie spełnią norm emisji spalin, leasing stanie się mniej atrakcyjny.

Jak podawał Business Insider, według wyliczeń Superauto.pl obniżka limitu oznacza dla leasingobiorców stratę ok. 7 tys. zł w ciągu pięciu lat. W przypadku Hyundaia Tucsona o wartości 161 tys. zł brutto suma odliczeń zmniejszy się o 117 zł miesięcznie.

Co ważne, celem zmian w przepisach miało być promowanie rozwiązań ekologicznych, a konkretnie pojazdów niskoemisyjnych, które charakteryzują się emisją CO2 poniżej 50 g/km. Eksperci twierdzą jednak, że niewiele pojazdów spełnia te wymogi. A to oznacza, że nowy obniżony limit będzie dotyczył zdecydowanej większości pojazdów na rynku.

Limity amortyzacji

Od 2026 r. limity amortyzacji mają wynosić:

  • 225 000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1083) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
  • 150 000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
  • 100 000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określonana podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.

Anna Wojda

Źródło: „Gazeta Lekarska” nr 11/2025