Nowa wersja „Lex alkotubki”. Co się zmieni?
Ministerstwo Zdrowia przedstawiło nowy projekt ustawy nazywanej „Lex alkotubki”, wprowadzającego zakazy oraz ograniczenia sprzedaży alkoholu. Utrzymane zostały w nim propozycje dotyczące uszczelnienia promocji w dyskontach. Nowością jest wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy piwa, a także usunięcie napojów alkoholowych ze stacji benzynowych.

Nową wersję projektu nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz przeciwdziałaniu alkoholizmowi i ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych upubliczniono kilka dni temu.
Ministerstwo Zdrowia deklarowało wcześniej, że będzie kontynuowało prace rozpoczęte przez poprzednie kierownictwo, lecz ze względu na liczbę uwag, które wpływały w trakcie opiniowania, prace się przeciągnęły. Resortowi zarzucano, że w projekcie nie ma poruszonych najważniejszych kwestii, m.in. nocnego zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych oraz zakazu reklamy piwa. W nowej wersji projektu zaproponowano bardziej zasadnicze rozwiązania.
Poprzednie kierownictwo Ministerstwa Zdrowia chciało, by wprowadzić nocne ograniczenia sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, lecz pomysł nie został wpisany do procedowanego projektu. Nie przychylało się ku temu rozwiązaniu Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które podkreślało, że mogłoby to uderzać w konstytucyjną zasadę wolności gospodarczej.
Taki przepis został w nowym projekcie. Zakłada całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, nie tylko nocą. W nowej wersji projektu jest także wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy alkoholu, w tym piwa. Pomysł nie znalazł się ostatecznie w poprzedniej wersji, choć sugerowano, że tak się stanie. Aktualnie obowiązująca wersja ustawy dopuszcza reklamę piwa, zawierając również katalog wyłączeń i różnego rodzaju kwestii, do których nie wolno nawiązywać.
Chodzi tutaj o m.in. to, że spożywanie piwa nie powinno kojarzyć się z relaksem, osiąganiem sukcesów czy atrakcyjnością. Sama reklama nie może też zachęcać do nadmiernej konsumpcji czy negatywnie przedstawiać abstynencji. Ważne, by nie zachęcała też młodzieży do spożywania alkoholowych trunków. W nowych przepisach Ministerstwo Zdrowia chce przenieść wspomniany katalog kwestii, do których nie wolno nawiązywać na etykiety napojów alkoholowych. Regulacje dotyczące reklamy oraz etykiet mają wejść w życie za rok, w grudniu 2026 r.
W projekcie utrzymany został zakaz wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej, niż płynna. To pokłosie pojawienia się rok temu tzw. alkotubek. Co ważne, zaznaczono, że nie dotknie on środków spożywczych, w których składzie alkohol etylowy stanowi dodatek. Chodzi tutaj o wyroby cukiernicze, nadzienia do batonów i czekolad czy wkłady do pralin.
Uzależnienie od alkoholu było tematem numeru majowego wydania „Gazety Lekarskiej” (nr 5/2025). Ten podstępny nałóg może dotknąć każdego, a jego koszty społeczne i zdrowotne są ogromne, choć wiele osób nie przyznaje się, że lubi zaglądać do kieliszka. Zachęcamy do lektury.