Przyspieszenie w czasach pandemii. Więcej e-zdrowia i pomocy online
Informatyzacja i cyfryzacja ochrony zdrowia nabiera tempa – mówili uczestnicy sesji „Wyzwania e-zdrowia” i „Usługi medyczne i opiekuńcze na odległość – przyspieszenie w czasach pandemii”, które odbyły się w poniedziałek w ramach V Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.
Foto: pixabay.com
– Cały świat, także w obszarze ochrony zdrowia, w coraz większym stopniu stawia na nowe technologie – mówiła dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia Agnieszka Kister w czasie V Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (HCC), który 15 czerwca odbył się online.
Jak powiedział wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Andrzej Cisło, pandemia COVID-19 to wielkie nieszczęście, w którym szczęściem była możliwość wykorzystywania w codziennej pracy takich rozwiązań jak m.in. e-recepta. Bez niej ciężko byłoby sobie wyobrazić działanie systemu ochrony zdrowia w ciągu ostatnich kilku miesięcy.
– Entuzjaści cyfryzacji ochrony zdrowia uzyskali w okresie epidemii dodatkowe argumenty do przekonywania, że to był dobry kierunek – wskazał wiceprezes NRL. Jego zdaniem nie we wszystkich obszarach e-zdrowia w ostatnich latach doszło do dużego przyspieszenia. – Prawdziwym zwornikiem systemu będzie powszechny dostęp pacjenta i lekarza do Indywidualnego Konta Pacjenta – podkreślił Andrzej Cisło.
Jak mówił Tomasz Pawlęga, kierownik Sekcji Innowacji Departamentu Analiz i Innowacji NFZ, pandemia wpłynęła na przełamanie bariery mentalnej, stając się katalizatorem, który pozwolił zbliżyć się do bardziej powszechnego wykorzystania telemedycyny. – Mówiło się, że to niepotrzebny gadżet w ochronie zdrowia, który nie przyniesie żadnej wartości dodanej. W czasach epidemii masowo zaczęliśmy z tych narzędzi korzystać, a obawy związane z telemedycyną okazały się nieuzasadnione – powiedział.
Dr Jacek Czapla, dyrektor ds. medycznych Centrum Zdrowia w Mikołowie, zwrócił uwagę na to, że w czasie pandemii e -recepty i e-zwolnienia zdały egzamin podobnie jak teleporady, mimo że możliwości techniczne czasami utrudniają zdalny kontakt. – Mamy problemy z połączeniem internetowym – dodał. Z tym, że telemedycyna może stanowić wsparcie lekarza zgodził się konsultant wojewódzki w dziedzinie kardiologii prof. Krystian Wita, ale podkreślił, że w trakcie terapii kontakt osobisty z lekarzem powinien być priorytetem.