Co pacjenci mówią i piszą o lekarzach?
Negatywne cechy lekarza (wymieniane przez pacjentów) na podstawie analizy kilkuset postów, blogów i wypowiedzi internautów opracowane na potrzeby szkolenia dla ordynatorów pediatrii przez psychologa dr. Leszka Mellibrudę.
- powierzchowność kontaktu (małe zainteresowanie)
- nastawienie na pieniądze
- nastawienie na karierę (chwalenie się, wywyższanie)
- mała opiekuńczość (w słowach i gestach)
- mało cierpliwości – pośpiech, mało tłumaczenia
- traktowanie z góry pacjenta (i jego dziecka)
- traktowanie przedmiotowe pacjenta (dziecka)
- brak lub słaba umiejętność słuchania pacjenta
- nieodpowiadanie na pytania pacjenta
- lekceważenie wypowiedzi wynikających z informacji internetowych
- egocentryzm i zbytnia pewność siebie, agresywność werbalna
- nadmierna dyrektywność bez śladu współpracy
- mała dbałość o swój wizerunek (pot, ubranie, język)
- małe zaufanie do pacjenta
- nieszanowanie czasu pacjenta (kolejka, długie oczekiwanie)
- rutynowość działania, często bez wyjaśnień
- nierozpoznawanie oczekiwań pacjenta i nieustosunkowywanie się do nich
- znudzenie, przepracowanie i nieumiejętność poradzenia sobie z tym
- brak umiejętności w radzeniu sobie z trudnym pacjentem i jego emocjami (negatywnymi)
- fałszywa lojalność zawodowa – bezpodstawna obrona lub krytyka