30 października 2024

Co pacjenci mówią i piszą o lekarzach?

Negatywne cechy lekarza (wymieniane przez pacjentów) na podstawie analizy kilkuset postów, blogów i wypowiedzi internautów opracowane na potrzeby szkolenia dla ordynatorów pediatrii przez psychologa dr. Leszka Mellibrudę.

Fot. pixabay.com
  • powierzchowność kontaktu (małe zainteresowanie)
  • nastawienie na pieniądze
  • nastawienie na karierę (chwalenie się, wywyższanie)
  • mała opiekuńczość (w słowach i gestach)
  • mało cierpliwości – pośpiech, mało tłumaczenia
  • traktowanie z góry pacjenta (i jego dziecka)
  • traktowanie przedmiotowe pacjenta (dziecka)
  • brak lub słaba umiejętność słuchania pacjenta
  • nieodpowiadanie na pytania pacjenta
  • lekceważenie wypowiedzi wynikających z informacji internetowych
  • egocentryzm i zbytnia pewność siebie, agresywność werbalna
  • nadmierna dyrektywność bez śladu współpracy
  • mała dbałość o swój wizerunek (pot, ubranie, język)
  • małe zaufanie do pacjenta
  • nieszanowanie czasu pacjenta (kolejka, długie oczekiwanie)
  • rutynowość działania, często bez wyjaśnień
  • nierozpoznawanie oczekiwań pacjenta i nieustosunkowywanie się do nich
  • znudzenie, przepracowanie i nieumiejętność poradzenia sobie z tym
  • brak umiejętności w radzeniu sobie z trudnym pacjentem i jego emocjami (negatywnymi)
  • fałszywa lojalność zawodowa – bezpodstawna obrona lub krytyka