Karta praw lekarza, czyli leczyć bez obaw
Lekarze powinni znać swoje prawa i wiedzieć, jak się zachować w różnych sytuacjach podczas swojej pracy. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie Śląska Izba Lekarska, przy współpracy z Okręgową Izbą Lekarską w Krakowie, wydała „Kartę praw lekarza”, czyli kompendium grupujące przepisy dotyczące praw lekarzy i lekarzy dentystów w jednym dokumencie.
Foto: freeimages.com
Promocja wydawnictwa, które w najbliższym czasie będzie upowszechniane m.in. łącznie z pismami i biuletynami okręgowych izb lekarskich, odbyła się podczas Nadzwyczajnego XIII Krajowego Zjazdu Lekarzy w Warszawie w dniu 13 maja br.
Coraz częściej mówi się o naszych obowiązkach, zapominając jednak o prawach, które są konieczne by bezpiecznie wykonywać swój zawód oraz sprostać jego etycznym i innym wyzwaniom.
Nie jest zatem przypadkiem, że format i objętość „Karty praw lekarza” są zbliżone do naszego Kodeksu Etyki Lekarskiej. Lekarze i prawnicy, którzy opracowali założenia Karty, mają nadzieję, że utworzony jeden, spójny dokument będzie wykorzystywany w praktyce.
Karta zawiera podstawowe regulacje prawne dotyczące zawodu lekarza i lekarza dentysty, a wynikające m.in. z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, kodeksu cywilnego, kodeksu karnego, Kodeksu Etyki Lekarskiej, ustawy o izbach lekarskich czy ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.
Przedstawiony dokument tworzy wybór przepisów z 12 aktów prawnych. Prawo może się zmieniać, więc i zapisy Karty w razie potrzeby będą aktualizowane, o czym informować znajdą się na stronie www.izba-lekarska.org.pl oraz www.izbalekarska.pl.
– Przepisów stale przybywa , niektóre się zmieniają, a to powoduje, że wielu lekarzy nie zna dobrze swoich praw. Karta ma im w tym pomóc – mówi prezes ORL w Katowicach dr Jacek Kozakiewicz.
– Dobro chorego jest największym nakazem, ale dla jego przestrzegania konieczna jest świadomość i wiedza o podstawowych prawach lekarza, pozwalające właściwie odnieść się do różnych nacisków i życzeń. Stąd powstała idea, by każdy członek polskiej izby lekarskiej miał podręczne opracowanie wybranych praw – mówi dr Jacek Kozakiewicz.
– Warto m.in. przypomnieć, że lekarz ma prawo w uzasadnionych przypadkach nie podjąć lub odstąpić od leczenia pacjenta z wyjątkiem takich sytuacji, gdy zwłoka w udzieleniu pomocy medycznej mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia, ciężkie uszkodzenie ciała lub ciężki rozstrój zdrowia. Musi jednak odpowiednio wcześniej uprzedzić pacjenta – podkreśla prezes ORL w Katowicach.
Zdarzają się sytuacje, w których lekarze, zwłaszcza w szpitalnych oddziałach ratunkowych czy w stacjach pogotowia, spotykają się z agresją pacjentów lub ich rodzin. Muszą wiedzieć jak się bronić.
Statystyki potwierdzają, że wzrasta zdecydowanie liczba lekarzy, którzy zetknęli się w czasie swej pracy z różnymi przejawami niczym nieuzasadnionej agresji. Póki co do samorządów wpływa niewiele zawiadomień o agresywnym zachowaniu pacjentów.
Ale prawda jest taka, że o większości przypadków lekarze i pielęgniarki nie informują, nie chcąc rozgłosu ani problemów, także z pracodawcami. Aby skutecznie leczyć pacjentów, lekarze muszą mieć realny obraz rzeczywistości, również prawnej, w jakiej działają – nie tylko obowiązków względem pacjentów i pracodawców.
Rzetelna wiedza w tym zakresie spowoduje, iż ich diagnozy nie będą obarczane obawą ewentualnej odpowiedzialności karno-dyscyplinarnej, czy cywilnej. „Karta praw lekarza” ma pomóc lekarzom leczyć bez obaw, a pacjentom zapewnić profesjonalną opiekę, bo bezpieczny lekarz to bezpieczny pacjent.
W ubiegłym roku „Karta praw lekarza”, razem z „Gazetą Lekarską” i pismami okręgowych izb lekarskich, trafiła do wszystkich lekarzy i lekarzy dentystów w Polsce.