Letnia Akcja Edukacyjna Rakoobrony na plażach
Trwa Letnia Akcja Edukacyjna Rakoobrony, czyli cykl wydarzeń plenerowych organizowanych przez Fundację Rosa i Fundację Onkologiczną Dum Spiro-Spero. Obejmuje sześć wydarzeń w pięciu miastach. W namiotach Rakoobrony można skorzystać z bezpłatnych badań dermatoskopowych i konsultacji lekarskiej.
Warszawa, Wrocław, Gdańsk, Gdynia i Sopot – to miasta, w których w sierpniu zagości Letnia Akcja Edukacyjna Rakoobrony. Celem programu jest budowanie świadomości młodych ludzi w obszarze profilaktyki trzech nowotworów – raka płuca, czerniaka skóry i raka szyjki macicy (zobacz więcej).
– Mówimy do młodzieży jej językiem i za pomocą narzędzi, którymi posługuje się na co dzień. Wychodzimy do niej i edukujemy w miejscach, w których spędza czas w trakcie wakacji, na terenie popularnych plaż w Polsce – tłumaczy Mariusz Bober, prezes Fundacji Rosa, jednego z organizatorów projektu.
Wspólnym elementem dla wszystkich lokalizacji jest charakterystyczny czarny namiot z dużym hashtagiem #RKBN. To w nim będzie możliwość zbadania znamion skórnych za pomocą dermatoskopu i konsultacji wyniku z lekarzem dermatologiem. Letnia Akcja Edukacyjna przewiduje też szereg atrakcji: grę edukacyjną RKBN Defenders, konkursy wiedzowe, gadżety akcji.
– Ponieważ akcja odbywa się latem, szczególny nacisk kładziemy na problem czerniaka skóry. Wielu ludzi korzysta ze słońca, nie myśląc o konsekwencjach nadmiernego opalania się. A te mogą być katastrofalne. Wśród podopiecznych Fundacji jest wielu pacjentów chorych na czerniaka skóry. Znam ich doświadczenia, wiem jak wiele rak im zabiera, jak bardzo cierpią. Dlatego naszym celem jest pokazanie młodym ludziom, że można i trzeba chronić się przed rakiem – dodaje Magdalena Kręczkowska, prezes Fundacji Onkologicznej Dum Spiro-Spero.
– Nie myślę na co dzień o raku, jestem na to za młoda. Ta akcja uświadomiła mi jednak, że nigdy nie jest za wcześnie, by pomyśleć o obronie przed nowotworami. Myślę, że takie wydarzenia, jak to dzisiejsze, to bardzo pożyteczna sprawa. Zachęcam młodych ludzi – zbadajcie się, przeczytajcie ulotkę, którą dostaniecie na plażach, zagrajcie w grę. Fajna rzecz – przekonuje Jola, jedna z uczestniczek akcji.
W Warszawie wydarzenie odbyło się na plaży przed Stadionem Narodowym. Wzięła w nim udział ambasadorka projektu Rakoobrona, projektantka mody, Ilona Klejnowska. Uczestnicy akcji mogli razem z nią zaprojektować specjalną koszulkę Rakoobrony.
Letnia Akcja Edukacyjna Rakoobrony to odpowiedź na niski stan wiedzy młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej o nowotworach i profilaktyce onkologicznej. Dokumentuje to raport zrealizowany na zlecenie Fundacji Rosa i Fundacji Onkologicznej Dum Spiro-Spero. Raport prezentuje zaskakujące dane: choroba nowotworowa jest przez uczniów postrzegana jako choroba nie tylko tragiczna, ciężka i nieprzewidywalna, ale również silniejsza od chorego (zobacz więcej).
Ponad połowa ankietowanych uczniów uważa, że większość nowotworów złośliwych jest nieuleczalna. Tylko 10,4 proc. wszystkich uczniów podało wyłącznie odpowiedź lub odpowiedzi poprawne na pytanie „Czy wiesz, co to jest rak szyjki macicy?”. Tylko 38 proc. uczniów równolegle wie, co to jest czerniak skóry i jest w stanie poprawnie wskazać jego objawy. 46 proc. osób proszonych o opisanie osoby chorej na nowotwór złośliwy opisuje ją jako osobę wycieńczoną lub podatną na infekcję (zobacz więcej).
Program Rakoobrona jest ogólnopolską kampanią informacyjno-edukacyjną skierowaną do młodzieży, poruszającą problem profilaktyki onkologicznej. W świadomości młodych ludzi ma zagościć najprostsza asocjacja – „rak=obrona”.
– Mamy powody do niepokoju. Mimo wielu akcji edukacyjnych i społecznych poświęconych problemowi raka młodzież ma znikomą wiedzę na temat chorób onkologicznych. Potrzeba szybkich i zdecydowanych działań, często również nietypowych, bo tylko w taki sposób można zwrócić uwagę młodzieży na problem raka. Uważam, że tylko odważne, mówiące językiem młodzieży akcje edukacyjne, takie jak wydarzenia organizowane w ramach programu Rakoobrona, mają szansę powodzenia. Ten program to strzał w dziesiątkę – tłumaczy prof. dr hab. Jacek Jassem.