Lekarski Przegląd Piosenki Polskiej za nami (foto)
Artystyczna uczta z udziałem chórów lekarskich i Stanisława Soyki była kulminacyjnym momentem Kongresu Kultury i Historii Lekarskiej odbywającego się w Opolu (8-10 września 2023 r.).
Foto: Mariusz Tomczak/Gazeta Lekarska
W ciepłe, sobotnie późne popołudnie i wieczór Lekarski Przegląd Piosenki Polskiej zgromadził na scenie Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu wokalne talenty, a na widowni tłumy widzów.
– Szanowni państwo, jest dla mnie wielkim zaszczytem, że mogę dziś być na tym wydarzeniu – powiedział prezes Naczelnej Rady Lekarskiej (NRL) Łukasz Jankowski, zwracając się do widzów i artystów tuż przed rozpoczęciem koncertu.
– W naszym lekarskim DNA jest wbudowana kultura, co udowadnia nam ten kongres – dodał prezes NRL. Podziękował też wszystkim osobom zaangażowanym w organizację Kongresu Kultury i Historii Lekarskiej w Opolu – za ogromną pracę, dzięki której to wydarzenie mogło się odbyć.
– Po raz pierwszy w ponad 30-letniej historii samorządu lekarskiego ma miejsce tak duże wydarzenie. Jesteśmy przed jego finałową częścią, czyli Lekarskim Przeglądem Piosenki Polskiej w Opolu – powiedziała z kolei prezes Opolskiej Rady Lekarskiej Jolanta Smerkowska-Mokrzycka, gospodarz kongresu.
– Czeka nas mnóstwo pozytywnych wrażeń. Zobaczycie swoich kolegów i koleżanki z zupełnie z innej strony, z tą artystyczną nutą. Życzę przyjemnych wrażeń – dodała. – Panie i panowie, Lekarski Przegląd Piosenki Polskiej czas zacząć – takimi słowami Jerzy Lach zaprosił widzów do podroży po hitach polskiej estrady w wykonaniu chórów lekarskich.
Koncert poprowadził kierownik Ośrodka Kultury i Dziedzictwa Historycznego NIL Jarosław Wanecki, organizator wydarzenia. W przerwach pomiędzy kolejnymi występującymi chórami opowiadał widowni o działalności kulturalnej i historycznej lekarzy i lekarzy dentystów – o znakomitych pisarzach, rzeźbiarzach, lekarskich orkiestrach i kapelach rockowych, najważniejszych dla środowiska lekarskiego plenerach oraz konkursach malarskich, literackich i fotograficznych.
Podkreślił, że kultura i historia lekarska warte są inwestycji i większego wsparcia finansowego ze strony izb. – Pasje pozazawodowe to wentyl bezpieczeństwa psychicznego lekarzy i lekarzy dentystów, ale przede wszystkim świadectwo humanistycznej potęgi medycyny i budowania relacji lekarz-pacjent oraz lekarz-lekarz – stwierdził Jarosław Wanecki.
Repertuar chórów lekarskich jest imponujący – od muzyki dawnej i sakralnej, poprzez utwory klasyczne, aż do muzyki rozrywkowej, na którą postawiono podczas Lekarskiego Przeglądu Piosenki Polskiej w Opolu.
Mieliśmy okazję wysłuchać w aranżacji chóralnej m.in. takich utworów jak: „Piechotą do lata”, „Bądź gotowy dziś do drogi”, „Zacznij od Bacha”, „Wsiąść do pociągu byle jakiego”, „Zakochani są wśród nas”, „Gdzie się podziały tamte prywatki”, „Chałupy welcome to”, „Cała sala śpiewa z nami”, „Śpiewać każdy może”, „Pod papugami”, a także „Goniąc kormorany”. Była radość, śmiech, ale i łzy wzruszenia. Największy aplauz widowni wzbudziła piosenka „Prawy do lewego” w wykonaniu Krakowskiego Chóru Lekarskiego.
Na scenie opolskiego teatru wystąpili:
- Gdański Chór Lekarzy przy OIL w Gdańsku (pod dyrekcją Michała Kozorysa),
- Chór Kameralny „MediCoro” (pod dyrekcją Bożenny Sawickiej),
- „Medici Cantares” przy Bydgoskiej Izbie Lekarskiej (pod dyrekcją Joanny Krause),
- Kameralny chór „Continuum” przy Lubelskiej Izbie Lekarskiej (pod dyrekcją Tadeusza Tuszowskiego),
- Chór Śląskiej Izby Lekarskiej „Cames” (pod dyrekcją Doroty Dziełak-Szczepan),
- Chór „Medicantus” przy OIL w Warszawie (pod dyrekcją Beaty Herman),
- Krakowski Chór Lekarski przy OIL w Krakowie (pod dyrekcją Justyny Hanusiak),
- „Medici pro Musica” przy Warmińsko-Mazurskiej Izbie Lekarskiej (pod dyrekcją Małgorzaty Wawruk),
- Chór „Medicanto” przy Opolskiej Izbie Lekarskiej (pod dyrekcją Elżbiety Wilim),
- Chór OIL w Szczecinie „Remedium” (pod dyrekcją Ryszarda Handke),
- Chór Kameralny Wielkopolskiej Izby Lekarskiej w Poznaniu (pod dyrekcją Justyny Chełmińskiej).
Drugą część Lekarskiego Przeglądu Piosenki Polskiej w Opolu uświetnił występ Stanisława Soyki – jednego z najbardziej znanych polskich wokalistów jazzowych i popowych, a jednocześnie pianisty, gitarzysty, skrzypka i kompozytora. Artysta zakończył swój występ utworem „Tolerancja” („Na miły Bóg”), zaśpiewanym wspólnie z chórami lekarskimi.
Mecenasem Lekarskiego Przeglądu Piosenki Polskiej w Opolu był samorząd województwa opolskiego, a patronem medialnym „Gazeta Lekarska”.
Lidia Sulikowska