Minimalna temperatura w pracy zimą
Temperatura w biurach nie powinna być niższa niż 18 stopni Celsjusza. Państwowa Inspekcja Pracy może wydać nakaz wstrzymania pracy na stanowisku, gdzie jest zbyt zimno.
Foto: pixabay.com
Jak zaznaczyła PIP w komunikacie, pracodawca ma obowiązek zapewnić odpowiednią temperaturę na stanowiskach pracy w budynkach i środki chroniące przed zimnem pracującym poza nimi.
Za niewywiązanie się z tych obowiązków grożą mandaty. Przepisy BHP określają minimalną temperaturę w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca.
„Przy lekkiej pracy fizycznej, np. w biurach, temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni Celsjusza. Pozostali pracownicy, zatrudnieni np. w halach produkcyjnych, powinni mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14 stopni C” – poinformowała Państwowa Inspekcja Pracy.
Jak dodano w instrukcji, w przypadku pracowników wykonujących w okresie zimowym zadania na wolnej przestrzeni obowiązki pracodawcy są bardziej rozbudowane ze względu na większe narażenie na wychłodzenie spowodowane zjawiskami atmosferycznymi.
Podstawowym obowiązkiem zatrudniającego jest – według PIP – zapewnienie odzieży ochronnej, posiłków regeneracyjnych i ciepłych napojów, przy temperaturze powietrza zimą (od 1 listopada do 31 marca) niższej niż 10 stopni Celsjusza.
Inspekcja pracy podkreśliła, że obowiązek zapewnienia posiłków regeneracyjnych dotyczy pracowników, którzy wykonują prace na otwartej przestrzeni w okresie zimowym związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet.
„Stanowiska, na których mogą być wydawane ciepłe posiłki i napoje, ustala pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi bądź z przedstawicielami pracowników. Informacje takie powinien zawierać regulamin pracy” – zauważyła PIP.
Co więcej, pracodawca ma obowiązek zapewnienia pomieszczenia, w którym pracownicy wykonujący prace na wolnej przestrzeni się ogrzeją lub zmienią odzież – temperatura w nich nie powinna być niższa niż 16 stopni Celsjusza.
Jak zauważyła PIP, gdy pojawią się problemy z zapewnieniem wymaganej przez prawo temperatury na stanowisku pracy albo gdy pracodawca nie zapewnia pracownikom wymaganych środków ochronnych lub posiłków, należy złożyć skargę w okręgowym inspektoracie pracy.
„Inspektor może (…) wydać nakaz wstrzymania pracy na stanowisku, gdzie jest zbyt zimno, by pracować, a to zazwyczaj wiąże się także z nałożeniem kary grzywny” – podano w komunikacie.
Źródło: www.kurier.pap.pl
Zobacz konferencję naukową pt. „Marihuana – lek czy zagrożenie?”:
„Ignorantia iuris nocet” (łac. nieznajomość prawa szkodzi) – to jedna z podstawowych zasad prawa, pokrewna do „Ignorantia legis non excusat” (łac. nieznajomość prawa nie jest usprawiedliwieniem). Nawet jeśli nie interesuje cię prawo medyczne, warto regularnie śledzić dział Prawo w portalu „Gazety Lekarskiej”. Znajdziesz tu przydatne informacje o ważnych przepisach w ochronie zdrowia – zarówno już obowiązujących, jak i dopiero planowanych.