Narzędzia oparte na AI mogą wspierać lekarzy
Łukasz Sosnowski, partner operacyjny NIL IN – Sieci Lekarzy Innowatorów przy Naczelnej Izbie Lekarskiej, komentuje dokument roboczy OECD z wstępnymi wynikami badania opinii wśród organizacji lekarskich na temat sztucznej inteligencji w ochronie zdrowia i jej wpływu na kadry medyczne.

Sztuczna inteligencja jest coraz bardziej obecna w ochronie zdrowia, a opublikowany przez OECD dokument wyraźnie wskazuje na jej potencjał w rozwiązywaniu największych wyzwań sektora. Niedobory kadrowe w wybranych krajach, nadmierne obciążenie administracyjne czy rosnące potrzeby wynikające ze starzenia się społeczeństw to tylko niektóre z problemów, które AI może pomóc złagodzić.
Narzędzia oparte na AI mogą poprawić efektywność pracy kadry medycznej i wspierać lekarzy w podejmowaniu decyzji klinicznych. Co jednak ważne, automatyzacja może zastąpić niektóre czynności, ale rola lekarza pozostanie centralna w procesie leczenia pacjenta. Wdrożenie AI nie jest pozbawione wyzwań. Kluczowe są kwestie etyczne i odpowiedzialność za decyzje podejmowane przez algorytmy. Nie można także pominąć problemów związanych z jakością danych, ich interoperacyjnością oraz wysokimi kosztami wdrożeń.
Na szczęście już za niewiele ponad dwa lata powinniśmy mieć zaimplementowaną „Europejską Przestrzeń Danych Medycznych”, która wspiera wykorzystanie danych medycznych.
Kolejnym istotnym aspektem jest konieczność budowy zaufania wśród personelu medycznego i pacjentów, co wymaga szeroko zakrojonych działań edukacyjnych i transparentnej komunikacji Polska, podobnie jak inne kraje, powinna skupić się na rozwijaniu lokalnych kompetencji w zakresie tworzenia i implementacji narzędzi AI. Nie tylko zmniejszy to zależność od rozwiązań zagranicznych, ale także pozwoli lepiej dostosować technologie do specyfiki krajowego systemu ochrony zdrowia.
Szczególnie istotne jest wsparcie systemów elektronicznej dokumentacji medycznej i odciążenie personelu od zadań administracyjnych. Jednym z ważniejszych wyzwań, w jakich pokładam nadzieję w kontekście AI, jest walka z wypaleniem zawodowym kadry medycznej. Bardziej przyjazne środowisko pracy, lepsza skuteczność, osiąganie satysfakcji z pracy może skutecznie przeciwdziałać odchodzeniu z zawodu. Publikacja OECD jasno pokazuje, że AI może stać się katalizatorem zmian w ochronie zdrowia.
Kluczem do sukcesu będzie jednak mądre jej wdrożenie, oparte na współpracy lekarzy, twórców technologii i decydentów politycznych. To wyzwanie, które wymaga nie tylko nakładów finansowych, ale także zmiany podejścia do zarządzania technologią i jej miejscem w codziennej praktyce medycznej. Jestem dumny, że to właśnie polskie środowisko lekarskie jako pierwsze w UE przyjęło zapisy dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji w obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. Kodeksie Etyki Lekarskiej.
Źródło: „Gazeta Lekarska” nr 2/2025