Pomoże pacjentom i usprawni pracę w przychodniach
Oprogramowanie systemowe do zarządzania opieką koordynowaną to jeden ze zwycięskich projektów w Konkursie „Wdrożenie innowacji w opiece zdrowotnej” NIL IN.

Laureatem w kategorii opieka ambulatoryjna została tarnowska spółka CenterMed, która w trosce o zapewnienie najlepszej opieki pacjentom, zwłaszcza tym przewlekle chorym, stworzyła wielofunkcyjny oraz innowacyjny projekt. Został on wdrożony w ponad dwudziestu placówkach w Polsce. CenterMed pierwszy podpisał umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, jeśli chodzi o realizację usług w ramach opieki koordynowanej.
– Aktywność w codziennej pracy pokazała, że warto zastanowić się nad tym, jak zwiększyć efektywność naszych codziennych działań skoncentrowanych na opiece nad osobami przewlekle chorymi. Dzięki współpracy z zespołem programistów spółki Inno4Med, która wspiera nas w projektowaniu rozwiązań cyfrowych, postanowiliśmy przygotować rozwiązanie usprawniające pracę koordynatorów i całego zespołu POZ – podkreśla Artur Krawczyk, doradca zarządu ds. transformacji cyfrowej CenterMed.
– Aby skutecznie monitorować realizację porad kompleksowych, a także zoptymalizować procesy administracyjne, skupiliśmy się na odciążeniu personelu medycznego, umożliwiając mu pełne skoncentrowanie się na pacjentach. Istotnym elementem było również zapewnienie prawidłowego nadzoru nad ścieżkami opieki przygotowywanymi przez lekarzy w indywidualnych planach opieki medycznej oraz efektywne rozliczanie świadczeń z NFZ. Zidentyfikowaliśmy kluczowe obszary do usprawnienia i wprowadziliśmy automatyzację procesów – wyjaśnia Elżbieta Szczecina, dyrektorka Departamentu Zdrowia Publicznego CenterMed.
Oprogramowanie do zarządzania opieką koordynowaną umożliwia systematyczne planowanie porad kompleksowych, a dzięki integracji z systemem gabinetowym w sposób automatyczny informuje o tym, że pacjent ma już rezerwację lub nie zgłosił się na wizytę. Dzięki temu usprawniony został przepływ informacji pomiędzy zespołem POZ a pacjentami. Koordynatorzy nie niepokoją pacjentów nadmiarem kontaktów i z wyprzedzeniem informują o kolejnych zaplanowanych wizytach i zleconych badaniach.
Wszystko to przekłada się również na uszczelnienie rozliczeń z NFZ. Przygotowane rozwiązanie jest na tyle elastyczne, że można je dostosować do potrzeb konkretnej placówki medycznej, niezależnie od tego, jakiej jest wielkości i czy wymaga szczególnej obsługi po wdrożeniu. – Każdorazowo wdrażając system, dokonujemy analizy procesów realizowanych w danej placówce. Na tej podstawie budujemy ścieżkę, według której pracują koordynatorzy i cały zespół POZ. To jest główna zaleta naszego oprogramowania – mówi Artur Krawczyk.
Wdrożone oprogramowanie wpłynęło na usprawnienie organizacji pracy w przychodniach. Wzrosła również efektywność pracy koordynatorów. – Przekłada się to bezpośrednio na obniżenie kosztów pracy oraz uszczelnienie efektywności finansowej procesu – wyjaśnia Elżbieta Szczecina. Dla pacjentów cały proces odbywa się w tle, ponieważ to koordynator ma wgląd oraz kontrolę nad przygotowanym przez lekarza indywidualnym planem opieki. – Prowadzi krok po kroku pacjenta chorego przewlekle, przypominając o konsultacjach czy badaniach, które ma do zrealizowania – dodaje Artur Krawczyk.
Autorzy pomysłu podkreślają, że choć w Polsce wdrażane są rozmaite rozwiązania cyfrowe, należy zadać pytanie, czy placówki lecznicze są gotowe do tego, by skutecznie wdrażać je u siebie. – W grupie CenterMed mamy dział analiz – Health Command Center, który odpowiada za przygotowanie różnego typu raportów dotyczących obsługi pacjenta i to na ich podstawie określamy swoje cele i priorytety. Cały czas podnosimy jakość świadczonych usług, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby pacjentów – wyjaśnia Krawczyk.
Spółka wciąż rozwija się i udoskonala swój projekt oraz projektuje nowe rozwiązania. – Przygotowujemy się do realizacji nowego programu profilaktycznego „Moje zdrowie”. Projektujemy rozwiązanie, które miałoby wspierać placówki ochrony zdrowia oraz usprawnić pracę placówek POZ poprzez automatyzację procesu przygotowania i analizy kwestionariuszy bilansu zdrowia dorosłych kwalifikujących pacjentów. To jest nasz cel na najbliższe miesiące – podkreślają przedstawiciele CenterMed.
Sylwia Wamej
Źródło: „Gazeta Lekarska” nr 4/2025