27 kwietnia 2024

Teleporada pozwala na zdalny kontakt z lekarzami czy pielęgniarkami

Pandemia koronawirusa zmienia sposób kontaktu z pacjentami. Coraz częściej wykorzystywane są nowoczesne technologie i rozwiązania takie jak konsultacje online.

Foto: pixabay.com

Teleporada to opracowana przez inżynierów Chmury Krajowej platforma pozwalająca na zdalny kontakt pacjentów z lekarzami czy pielęgniarkami.

Aby skorzystać z usługi Teleporady należy umówić się na konsultację online przez stronę internetową https://pacjent.gov.pl/teleporada. W formularzu należy podać adres e-mail, na który pacjent otrzyma wiadomość zwrotną z instrukcją jak połączyć się z lekarzem albo pielęgniarką poprzez komputer stacjonarny, laptop lub telefon.

Urządzenie, przez które prowadzona będzie rozmowa wideo musi mieć głośniki, kamerę oraz mikrofon.

Usługa powstała na zlecenie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Wykorzystywana jest przez pracowników medycznych, którzy z różnych przyczyn nie mogą przyjmować pacjentów w swoich gabinetach. Obsługuje pacjentów, którzy przez ograniczenia spowodowane pandemią koronawirusa nie mogą skorzystać z konsultacji medycznej w tradycyjnej formie.

Jak podkreśla wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński, epidemia koronawirusa pokuje, jak „potrzebne jest rozwijanie elektronicznych usług w ochronie zdrowia”. – W sytuacji, gdy powinniśmy ograniczać do minimum kontakty międzyludzkie, zdalny dostęp do porady lekarskiej jest kluczowym elementem budowania bezpieczeństwa zdrowotnego Polaków – przekonuje.

– Chcemy, aby z e-zdrowia mógł korzystać każdy medyk i dlatego ruszyliśmy z Platformą Teleporada, która wymaga od lekarza lub pielęgniarki jedynie komputera z dostępem do internetu. Poprawimy dzięki temu dostęp do opieki zdrowotnej i pokażemy, jak może wyglądać współpraca sektora publicznego z prywatnym na rzecz realizacji ważnych celów społecznych – podkreśla wiceminister zdrowia.

Zespół Chmury Krajowej opracował rozwiązanie w rekordowo krótkim czasie. Pierwsza wersja została udostępniona do użytku w dwa tygodnie od rozpoczęcia projektu. – Stale pracujemy nad rozwojem kolejnych funkcji systemu, tak aby coraz pełniej odpowiadał na potrzeby zarówno pracowników medycznych, pacjentów, jak i systemu ochrony zdrowia – mówi Michał Potoczek, prezes Operatora Chmury Krajowej.

Poza rejestracją pacjentów, powiadamianiem przez e-mail i SMS o kolejnych etapach procesu oraz samą konsultacją w formie wideorozmowy, system ma też możliwość analizy danych i tworzenia raportów.

Śledzi kolejkę zgłoszeń, podaje czasy oczekiwania i obsługi pacjentów, liczbę zalogowanych pracowników medycznych oraz udzielonych przez nich konsultacji. Dzięki przypisaniu zgłoszeń do lokalizacji może również w przyszłości pomagać we wczesnym wykrywaniu kolejnych ognisk choroby. Dane zbierane do raportów są zanonimizowane, w celu ochrony informacji poufnych.

– Teleporada w formie rozmowy wideo, poprzedzona rejestracją online, jest kolejnym rozwiązaniem, które oddajemy pacjentom, aby ułatwić im dostęp do opieki medycznej w czasie epidemii. W marcu uruchomiliśmy na portalu pacjent.gov.pl chatbot, który odpowiada na pytania dotyczące koronawirusa, a na początku kwietnia wirtualne narzędzie, pozwalające ocenić prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem. Wszystkie te rozwiązania eliminują konieczność bezpośredniego kontaktu pacjenta z pracownikiem medycznym – mówi Wiktor Rynowiecki, dyrektor Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia w CSIOZ.

Chmura Krajowa to spółka technologiczna powołana przez PKO Bank Polski i Polski Fundusz Rozwoju. Jest obecnie najbardziej wyspecjalizowanym dostawcą rozwiązań chmury obliczeniowej na polskim rynku.

Źródło: PAP