(Nie)ważność certyfikatów ZUS dla lekarzy

Lekarze, którzy podpisują na PUE ZUS dokumenty certyfikatem z ZUS, powinni sprawdzić jego termin ważności. ZUS wydaje go bowiem na pięć lat, tak więc pierwsze certyfikaty, wydane począwszy od 2017 r., już straciły ważność albo mogą ją wkrótce stracić.

Foto: ZUS

Okres ważności certyfikatu można sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce „Certyfikaty”. W oknie głównym wyświetla się informacja o dacie jego ważności.

Jeśli certyfikat wygasł, to w oknie pojawia się komunikat: „Nie masz ważnego certyfikatu. Możesz wystąpić o jego wydanie”. Nowy certyfikat można pobrać w każdej chwili, nie ma na to terminu.

Aby o niego wystąpić, należy:

  1. Zalogować się na PUE ZUS i przejść do zakładki „Lekarz”, a następnie otworzyć okno „Certyfikat ZUS”.
  2. Po wyświetleniu się komunikatu, że certyfikat jest nieważny lub że zbliża się termin wygaśnięcia certyfikatu, należy wybrać przycisk „Tak, chcę dostać certyfikat”.
  3. Po wyświetleniu się okna z danymi – imię i nazwisko lekarza uzupełnią się automatycznie, należy zaś podać e-mail lub telefon oraz ustalić hasło.
  4. Następnie należy zaakceptować regulamin.
  5. Po kliknięciu przycisku „Wyślij wniosek”, nowy certyfikat zostanie wystawiony w ciągu kliku minut.

Po otrzymaniu informacji, że certyfikat jest gotowy, należy w zakładce „Certyfikaty ZUS” pobrać plik z certyfikatem i zapisać go na swoim komputerze w miejscu, gdzie będzie można z niego łatwo korzystać.

Co ważne – plik z certyfikatem można pobrać tylko raz. Można go przenieść na nośnik zewnętrzny, np. pendrive, lub zapisać w innym miejscu, na innym komputerze, gdzie lekarz wystawia e-ZLA. Jeśli zaś certyfikat wygaśnie, a lekarz nie pobierze nowego, to nie będzie mógł podpisywać dokumentów certyfikatem ZUS.

R.pr. Beata Wierzchowska

Źródło: www.zus.pl

Powiązane aktualności

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.