Alkohol ze specjalną etykietą? Nowy pomysł WHO
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) chce, by na opakowaniach alkoholu, podobnie jak na pudełkach papierosów, pojawiały się ostrzeżenia przed ryzykiem zachorowania na nowotwory.

WHO przeprowadziło badanie w 14 krajach regionu europejskiego, z którego wynika, że jedynie 15 proc. respondentów wiedziało, że spożywanie alkoholu może powodować raka piersi, a 39 proc. miało świadomość jego powiązań z rakiem jelita grubego.
„Wyraźne etykiety ostrzegawcze na napojach wyskokowych mają ogromne znaczenie dla podnoszenia świadomości, że spożywanie alkoholu może prowadzić do powstania raka. Mogą one ułatwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów i pomóc w ograniczeniu szkód związanych z alkoholem” – czytamy w nowym raporcie europejskiego oddziału WHO.
Według dyrektora WHO na Europę dr. Hansa Henri’ego P. Kluege’a, udostępnianie takich informacji „nie odbiera niczego konsumentom, a wręcz przeciwnie, uzbraja ich w wiedzę, a wiedza to potęga”. Organizacja chce, by odpowiednie ostrzeżenia na opakowaniach były wyraźne widoczne, zawierając tekst lub informację tekstową w połączeniu z piktogramem.
Od 2026 r. etykiety ostrzegające nowotworami pojawią się na produktach zawierających alkohol sprzedawanych w Irlandii. To pierwszy kraj w Unii Europejskiej i drugi na świecie, po Korei Południowej, który zdecydował się na takie rozwiązanie.