Podwojenie wydatków na szczepienia ochronne?
Stanowisko Nr 7/16/VII Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 22 kwietnia 2016 r. w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw oraz o uchyleniu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Foto: freeimages.com
Naczelna Rady Lekarska, po zapoznaniu się z projektem ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw oraz o uchyleniu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, nadesłanym przy piśmie pana Piotra Gryzy – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia z dnia 4 kwietnia 2016 r., znak: UZ-PR.0212.1.2016, zgłasza następujące uwagi do przedmiotowego projektu ustawy:
1) Zmiany dotyczące finansowania leczenia osób nieuprawnionych są istotnym elementem zapewniania dostępu do opieki zdrowotnej osobom chorym, a koszty z nimi związane bardzo niewielkie w stosunku do kosztów egzekucji oraz niekorzystnych skutków zdrowotnych. Odciąża to dodatkowo system od administracyjnych czynności weryfikacyjnych;
2) Dopuszczenie do obrotu pozaaptecznego szczepionek oraz zapewnienie ich finansowania z budżetu niewątpliwie zwiększy ich dostępność dla pacjenta;
3) W epoce medycyny cyfrowej należy uwzględnić możliwość tworzenia wprowadzanej dokumentacji dotyczącej szczepienia od razu w formie elektronicznej (np. stworzyć systemy elektroniczne usprawniające wypełnianie, prowadzenie oraz analizowanie tej dokumentacji). Tworzony system wzorów zaświadczeń itp. powinien w jak najmniejszym stopniu obciążać dodatkowymi obowiązkami personel medyczny, który powinien koncentrować się na jakości i adekwatności świadczonych usług;
4) W dodatkowych informacjach zawartych w pkt 6 „Oceny skutków regulacji” zawarta jest informacja o projekcie zmiany rozporządzenia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych, związanej z zakażeniami Streptococcus pneumoniae oraz o ich koszcie w wys. 160 mln zł. Wprowadzenie tej zmiany wg przedstawionych szacunków wiąże się z podwojeniem dotychczas przeznaczanych wydatków na szczepienia ochronne (obecnie wg ww. dokumentu jest to kwota 140 mln).
Brak jest w przywoływanym dokumencie analizy efektywności wprowadzania wspomnianych dodatkowych szczepień w stosunku do ich kosztów, które są bardzo wysokie. Są one wyższe np. od zapewnionych na wszystkie działania określone w ustawie o zdrowiu publicznym (wg zapisów na te cele przeznacza się 140 mln). Być może wspomniane analizy, analizy zagrożenia epidemiologicznego i skutków zakażenia przeprowadzano przygotowując propozycje zmian we wspomnianym rozporządzeniu. W takiej sytuacji powinny być one przywoływane we wspomnianym dokumencie.
Ponadto Naczelna Rada Lekarska zwraca uwagę na brak wskazania w projektowanej ustawie, kto ponosi odpowiedzialność za powikłania poszczepienne.