8 maja 2025

Stanowisko Rzeczniczki Praw Dziecka i NIL w sprawie przemocy personelu medycznego

Prezes NRL Łukasz Jankowski spotkał się z Rzeczniczką Praw Dziecka Moniką Horną-Cieślak, aby porozmawiać o narastającym zjawisku przemocy wobec pracowników ochrony zdrowia.

Fot. Alicja Szczypczyk/NIL

Tydzień temu lekarz krakowskiego Szpitala Uniwersyteckiego dr Tomasz Solecki został brutalnie zaatakowany przez pacjenta, który wtargnął do jego gabinetu i zaczął zadawać ciosy nożem. Mimo dwugodzinnej operacji, życia mężczyzny nie udało się uratować.

To jeden z wielu przypadków przemocy skierowanych w ostatnim czasie wobec pracowników medycznych. Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak oraz prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski prezentują w tej sprawie wspólne stanowisko.

– Nie możemy pozostać obojętni wobec przemocy, która dotyka lekarzy, pielęgniarek i innych członków personelu medycznego. Każdy atak na medyka to nie tylko naruszenie jego nietykalności – to także zagrożenie dla całego systemu ochrony zdrowia i wszystkich, którzy z niego korzystają. Potrzebujemy natychmiastowych działań i realnej ochrony dla osób, które codziennie ratują zdrowie i życie Polaków – podkreśla prezes NRL Łukasz Jankowski.

Naczelna Izba Lekarska razem z Rzeczniczką Praw Dziecka zwracają uwagę na konieczność:

  • bezwzględnego egzekwowania prawa karnego w przypadkach napaści na pracowników ochrony zdrowia,
  • wdrożenia systemowych procedur prewencyjnych w placówkach medycznych (w tym wyposażenia w przyciski alarmowe i rozwiązań architektonicznych umożliwiających ewakuację),
  • obowiązkowej rejestracji i zgłaszania każdego przypadku agresji,
  • szkoleń dla personelu z zakresu rozpoznawania zagrożeń i technik deeskalacyjnych,
  • dostępu do stałego wsparcia psychologicznego dla medyków,
  • kampanii społecznych promujących szacunek i bezpieczeństwo w relacjach pacjent – personel medyczny.

NIL deklaruje gotowość do współpracy z RPD przy tworzeniu i wdrażaniu rozwiązań zapewniających bezpieczne środowisko pracy dla medyków. Chodzi także o to, by podnieść poziom zaufania pacjentów, zwłaszcza najmłodszych, do systemu ochrony zdrowia.