Urlop zaległy w czasie epidemii
W okresie obowiązywania stanu epidemii w związku z COVID-19 pracodawca otrzymał prawny instrument do narzucenia pracownikowi terminu wykorzystania zaległego urlopu.
![](https://gazetalekarska.pl/wp-content/uploads/2021/03/Urlop-zalegly-w-czasie-epidemii-1024x640.jpg)
Taką możliwość daje mu art. 15gc ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.), zwanej specustawą koronawirusową.
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii, wprowadzonych w związku z COVID-19, pracodawca może jednostronnie, bez zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, udzielić zaległego urlopu w wymiarze do 30 dni.
Termin wykorzystania urlopu w takim przypadku wyznacza pracodawca. Ustawa nie określa formy przekazania pracownikowi informacji o wyznaczonym terminie urlopu, jednakże dla celów dokumentacyjnych i dowodowych zasadne jest poinformowanie pracownika na piśmie o jego udzieleniu.
Beata Wierzchowska, radca prawny NIL