22 listopada 2024

8 kroków do ulepszania relacji z pacjentem

Prawdziwy profesjonalista w sztuce lekarskiej powinien się cieszyć, jeśli pacjent na początku otwiera się ze swoim napięciem, złością, rozczarowaniem – mówi psycholog dr Leszek Mellibruda.

Fot. shutterstock.com

1. Rozpoznaj własne, rzeczywiste motywy chęci doskonalenia relacji z pacjentem.

2. Powstrzymaj odruch diagnosty. Nie szukaj odpowiedzi na pytania, skąd się to bierze u pacjenta (takie zachowanie), a koncentruj się na tym, co to zachowanie może znaczyć.

3. Skup się na obserwacji i „równoległym myśleniu”. Z jednej strony reaguj na zachowania pacjenta, z drugiej – stosuj zasady komunikacji w trudnych sytuacjach interpersonalnych (Gdy jest pobudzony, podaj szklankę wody).

4. Nie powtarzaj schematycznego zwrotu „Proszę się uspokoić”. Lepiej powiedz: „Rozumiem pani/pana wzburzenie, za chwilę wrócimy do jego powodów”. Staraj się nie oceniać zachowania wzburzonego pacjenta.

5. Stosuj zasadę odroczenia. „Za chwilę wrócimy do głównego tematu, który panią/pana denerwuje, ale wcześniej proszę powiedzieć, co jest najważniejsze, z czym pani/pan do mnie przychodzi…”

6. Stosuj wizualizację. Narysuj na kartce np. 3 kręgi – najważniejsze wątki i powody wizyty – objawy, nasilenie, dotychczasowe leczenie. Poproś pacjenta o uzupełnienie tych kręgów.

7. Prowadź dalej rozmowę merytoryczną. Gdy pacjent wraca z napięciem do wcześniej wyrażanych emocji, zapytaj, czy ten wybuch mu pomógł. Czy uważa, że tym wybuchem (słowami, złośliwościami, agresywnymi słowami) coś uzyskał. Czekaj na odpowiedź. Nie komentuj, nie oceniaj. Na koniec powiedz „Rozumiem” i przejdź do meritum.

8. Możesz w podsumowaniu zapytać, czy to, co powiedziałeś o leczeniu (lub dalszym postępowaniu) i to, co zapisałeś, jest zrozumiałe i czy pacjent będzie tego przestrzegał.