COBIK NIL w liczbach, czyli co robiliśmy w 2024 roku
Rosnąca skala edukacji prowadzonej przez samorząd lekarski oraz udział w kształtowaniu i rozwoju lekarza przyszłości powodują, że z każdym rokiem zwiększa się zainteresowanie szkoleniami.
Dobiega końca kolejny, trzeci już rok od powołania Centralnego Ośrodka Badań Innowacji i Kształcenia (COBIK NIL) przez Naczelną Radę Lekarską. To rok, w którym po raz kolejny znacząco zwiększa się liczba lekarzy korzystających z szerokiej gamy szkoleń, kursów i warsztatów online oraz stacjonarnych. Rośnie również rozpoznawalność COBIK wśród lekarzy i lekarzy dentystów.
W mojej opinii lekarz przyszłości to taki, który świetnie zarządza sobą i zespołem terapeutycznym, ma dużą wiedzę merytoryczną i korzysta z pomocy rozlicznych algorytmów sztucznej inteligencji analizujących liczne gigabajty danych o pacjencie. Dlatego w COBIK staramy się, by wpływać na komplet kompetencji, które stają się bardzo ważne w naszej pracy i które w kolejnych latach będą niezbędne: komunikację, znajomość innowacji oraz zarządzenie sobą i najbliższym otoczeniem.
Wsłuchujemy się w zgłaszane przez lekarzy w ankietach zapotrzebowanie, odpowiednio modelując program szkoleniowy i wprowadzając rosnącą liczbę szkoleń z umiejętności zawodowych, próbując przekazywać je w ujęciu interdyscyplinarnym.
Ośrodek w liczbach
W 2024 roku przeprowadzonych zostało 307 szkoleń, w tym: zawodowych – 108, prawnych – 44, w zakresie komunikacji i tzw. kompetencji miękkich – 55, z innowacji – 47, z zarządzania – 26 i z innych zakresów – 27 (były to szkolenia, w których przenikało się kilka dziedzin, i trudno je zakwalifikować bezpośrednio do jednej kategorii). Według danych na koniec października br. przeszkoliliśmy 32 tys. uczestników – lekarzy i lekarzy dentystów, a na koniec 2024 r. chcemy móc powiedzieć o 40 tys. przeszkolonych, czym przebilibyśmy kolejną, jeszcze niedawno niewyobrażalną granicę.
Jednocześnie znacząco powiększyło się grono naszych partnerów edukacyjnych. Obecnie jest to: 15 towarzystw naukowych medycznych, cztery uczelnie wyższe, 11 instytucji publicznych, siedem firm – głównie technologicznych.
Wiedza zawodowa
Szkolenia zawodowe, w których wzięło udział najwięcej osób, to interdyscyplinarne szkolenia zrealizowane w partnerstwie z Polskim Towarzystwem Badania Bólu. Dotyczyły one nowoczesnej terapii bólu i przeciwdziałania uzależnieniom od środków przeciwbólowych. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również szkolenia realizowane z Polskim Towarzystwem Otyłości Dziecięcej, związane z nowoczesną terapią otyłości i działaniami służącymi jej przeciwdziałaniu.
Inne popularne szkolenia z grupy kompetencji zawodowych dotyczyły szczepień dla dorosłych (obowiązkowych i zalecanych wraz z najnowszymi przepisami i rekomendacjami), depresji, morfologii krwi obwodowej w wybranych przypadkach klinicznych, racjonalnej terapii zakażeń z uwzględnieniem aktualnych trendów lekooporności, nowości w diagnostyce alergii, ABC leczenia ran, transpłciowości (z uwzględnieniem diagnozy i postępowania), neuropatii toksycznych, zakażeń Helicobacter pylori, sepsy (ze wskazaniem aktualnych możliwości diagnostyki i leczenia), wprowadzenia do pracy z tomografią stożkową dla stomatologów, medycyny podróży w teorii i praktyce, trudnych sytuacji klinicznych oraz chorób odkleszczowych.
Warto znać przepisy
Szkolenia związane z prawem i obowiązującymi nas przepisami dotyczyły z kolei szeroko rozumianej odpowiedzialności zawodowej lekarza. Obejmowały zagadnienia związane z prawami pacjenta, dokumentacją medyczną, przepisywaniem recept, prowadzeniem działalności gospodarczej oraz konsekwencjami błędów medycznych. Wśród najpopularniejszych tematów szkoleń w grupie kompetencji prawnych znalazły się m.in.:
- czy każdego pacjenta i w każdej sytuacji lekarz musi leczyć,
- odpowiedzialność cywilnoprawna lekarza za błędy medyczne,
- oświadczenia odbierane od pacjenta – najważniejsza tarcza obronna w toku kontroli oraz przed sądami.
Kolejny obszar to szkolenia z komunikacji i kompetencji miękkich. Koncentrowały się one na zagadnieniach związanych z dobrostanem psychicznym lekarzy. Poruszano tematy związane z profilaktyką wypalenia zawodowego, budowaniem odporności psychicznej, zarządzaniem stresem oraz rozwojem umiejętności miękkich, takich jak komunikacja i wystąpienia publiczne. Celem szkoleń było wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia, które pozwolą im zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, zwiększyć satysfakcję z pracy oraz poprawić jakość świadczonych usług.
Zarządzanie i innowacje
Kolejna grupa to szkolenia z zarządzania kierowane do lekarzy, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje w tym obszarze. Poruszały one tematy związane z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, kierowaniem zespołami medycznymi oraz planowaniem własnej kariery zawodowej. W związku z rozwojem nowych technologii i potrzebą przybliżenia tego świata polskiemu lekarzowi stworzony został cykl szkoleniowy „Wtorki z innowacjami” (dzięki działaniom Sieci Lekarzy Innowatorów Naczelnej Izby Lekarskiej – NIL IN).
Dzięki temu co wtorek lekarze i lekarze dentyści zainteresowani innowacjami w medycynie mogą czerpać wiedzę od ekspertów w dziedzinie innowacji w ochronie zdrowia. Najpopularniejsze szkolenia w zakresie innowacji to: trendy w systemie zdrowia do 2040 r., praktyczne aspekty badania osłuchowego układu oddechowego – nowe narzędzia, wykorzystanie sztucznej inteligencji i monitoring pacjentów w warunkach domowych, a także prawne aspekty telemedycyny i e-zdrowia w pracy lekarza.
Nie stójmy w miejscu
Podsumowując, niezmiennie zapraszamy do uczestnictwa w szkoleniach zorganizowanych przez COBIK NIL. Na łamach „Gazety Lekarskiej” chciałbym podziękować całemu zespołowi Ośrodka Kształcenia. Dziękuję też wszystkim wykładowcom za to, że z oddaniem i pasją szkolą lekarzy i lekarzy dentystów. Dziękuję wszystkim partnerom edukacyjnym, których grono rokrocznie rośnie i wspólnie docieramy z najnowszą wiedzą i umiejętnościami do członków samorządu lekarskiego.
Kończąc, chcę powiedzieć kilka zdań do Was, koleżanki lekarki i koledzy lekarze. Wierzę, że kluczowe dla naszej pracy zawodowej jest znalezienie w sobie chęci poszukiwania braków kompetencyjnych i ich uzupełniania. Lekarzem przyszłości – lekarzem kompletnym stajemy się już teraz. Nie stójmy w miejscu w obojętnym oczekiwaniu na to, co przynosi nam zmieniające się otoczenie zarówno całego systemu opieki zdrowotnej, jak i bezpośrednio naszej pracy.
W COBIK NIL jesteśmy dla Was po to, by pomóc Wam stać się lekarzem kompletnym. Do zobaczenia w przyszłym roku na kursach, szkoleniach czy warsztatach skrojonych pod Was i Wasze potrzeby.
Artur Drobniak, dyrektor COBIK NIL, Katarzyna Marzęda, kierownik OK NIL