22 listopada 2024

Ośrodek Kształcenia COBIK NIL. Szkolenia stacjonarne, a nie zdalne

Ośrodek Kształcenia COBIK Naczelnej Izby Lekarskiej organizuje szkolenia poświęcone zarządzaniu performansem personelu medycznego oraz organizacją pracy zespołu.

Foto: pixabay.com

Prowadząca je dr hab. Beata Buchelt, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, ekspertka ds. zarządzania personelem w ochronie zdrowia, podkreśla, że szkolenia te zostały przygotowane z myślą o wsparciu lekarzy i lekarzy dentystów w procesie realizowanych przez nich na co dzień zadań.

Na co dzień lekarze nie dostają „szytych na miarę” ich potrzeb szkoleń w zakresie szeroko pojętej problematyki zarządzania personelem medycznym. Zaplanowane szkolenia mają nie tylko przybliżyć słuchaczom wybrane aspekty zarządzania kapitałem ludzkim, ale przede wszystkim odnieść je do specyficznych warunków funkcjonowania ochrony zdrowia.

Szkolenia realizowane są stacjonarnie, ponieważ daje to realną możliwość interaktywnego uczestnictwa w procesie rozwoju wiedzy i umiejętności.

Kontekst szkoleń

Prof. Buchelt zarządzaniem zasobami ludzkimi w ochronie zdrowia zajmuje się od ponad 20 lat. Od kilku lat natomiast skupiła się przede wszystkim na zarządzaniu lekarzami. Temu między innymi został poświęcony jej projekt badawczy realizowany w ramach stypendium Fulbright Senior Award.

Propozycja szkoleń stacjonarnych motywowana jest chęcią udostępnienia lekarzom narzędzi poprawy jakości ich pracy w wymiarze zarówno społecznym, jak i organizacyjnym. Chodzi o to, aby zapoznać słuchaczy z narzędziami poprawiającymi szeroko pojęte warunki ich pracy, w tym relacje ze współpracownikami, atmosferę pracy czy organizację zadań przez nich realizowanych.

– Personel lekarski jest wypalony, przemęczony, sfrustrowany i zapracowany. Aby sobie z tym poradzić, lekarz i lekarz dentysta powinni zadbać o rozwój kompetencji pozaspecjalistycznych, sprzyjających poprawie efektywności pracy. Pomocne w tym względzie są narzędzia, jakie dostarcza nauka o zarządzaniu. Oczywiście mam świadomość, że zaproponowane szkolenia nie rozwiążą wszystkich problemów i nie zmienią z dnia na dzień rzeczywistości, w jakiej funkcjonujemy, ale od czegoś trzeba zacząć – zaznacza prof. Buchelt.

Trzy szkolenia stacjonarne

Program obejmuje trzy szkolenia. Pierwsze już się odbyło i dotyczyło rozwoju kompetencji pozaspecjalistycznych lekarzy. Wymiernym efektem tego szkolenia było stworzenie indywidualnych planów rozwoju kompetencji pozaspecjalistycznych słuchaczy.

Drugie, pod enigmatycznym tytułem „Zarządzanie performansem personelu medycznego”, odbędzie się 29 listopada. Wykorzystanie w tytule szkolenia korporacyjnego slangu miało wyraźnie wyeksponować podstawowe założenie koncepcji „Performance Management (PM)” w wymiarze ludzkim. W polskiej literaturze przedmiotu anglojęzyczny termin PM tłumaczony jest jako zarządzanie efektywnością – czy to organizacyjną, czy pracowniczą.

– Takie tłumaczenie ma swoje konotacje percepcyjne. Potencjalni słuchacze myślą o wymiernych wynikach pracy. A tu wcale o to nie chodzi! – podkreśla Beata Buchelt i dodaje: – PM to proces zarządzania kompetencjami i zachowaniami na stanowisku pracy, które prowadzą do realizacji celów jednostki, zespołu i organizacji. Upraszczając: aby osiągnąć cel, trzeba skupić się na drodze do tego celu, a w zarządzaniu zasobami ludzkimi mamy do tego odpowiednie narzędzia, z którymi chcę zapoznać słuchaczy.

Trzecie szkolenie, które odbędzie się 30 listopada, jest na temat organizacji pracy zespołu. Szkolenie wychodzi naprzeciw współczesnym trendom w zakresie organizacji pracy w podmiotach ochrony zdrowia i dotyczy m.in. takich zagadnień jak: etapy rozwoju zespołu, role w zespole czy też narzędzia zarządzania pracą grupową.