Pokaż lekarzu, co masz w garażu!
Lekarze nie wydają się jeździć szybciej samochodem niż inne grupy zawodowe, jednak istnieją różnice w nawykach prowadzenia pojazdów między różnymi specjalizacjami medycznymi.
Foto: archiwum prywatne
Taki jest wniosek, gdy naukowcy z Harvard Medical School w Bostonie dokonali przeglądu statystyk dotyczących mandatów za przekroczenie prędkości w stanie Floryda w USA.
Spośród lekarzy, którzy zostali złapani za przekroczenie prędkości, psychiatrzy znaleźli się na szczycie listy tych, którzy jechali bardzo szybko (ponad 32 km na godzinę powyżej dozwolonej prędkości). Na drugim i trzecim miejscu wśród najgorszych kierowców są chirurdzy ogólni i interniści.
Radiolodzy, anestezjolodzy i pediatrzy odpowiadają za najmniejszą część mandatów za przekroczenie prędkości w przypadku dużych prędkości. Lekarze płci męskiej są generalnie najgorszymi kierowcami, jeśli chodzi o przekroczenie prędkości. Tylko w 18 procentach przypadków ukaranych kierowców za kierownicą siedziała kobieta.
Wyniki opierają się na danych dotyczących 5372 lekarzy, którzy zostali ukarani mandatem w latach 2004-2017. Jako grupę porównawczą naukowcy wykorzystali dane na temat kar pieniężnych od 19 639 kierowców nielekarzy. Łagodzenie kary przez funkcjonariuszy policji, czyli wyrozumiałość były podobne we wszystkich specjalizacjach i pomiędzy lekarzami a kierowcami i nielekarzami.
Istnieją również różnice w rodzaju samochodu, jaki mają lekarze przekraczający prędkość, w zależności od specjalizacji. Jeśli chodzi o luksusowy samochód, najprawdopodobniej za kierownicą siedzi kardiolog. 41 procent kardiologów, którzy otrzymali karę, jechało szybszym i bardziej luksusowym samochodem. A specjalizacje z najmniejszym upodobaniem do jazdy mniej luksusowym samochodem to lekarze z izby przyjęć, lekarze rodzinni, pediatrzy, chirurdzy oraz psychiatrzy.
Tutaj kategorie luksusowych samochodów reprezentują: Acura, Audi, BMW, Cadillac, Ferrari, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Lexus, Lotus, Maserati, Mercedes, Porsche, Tesla i Volvo. Tekst artykułu jest ogólnodostępny i można popatrzeć na kolegów o różnej specjalizacji: André Zimmerman et al. The need for speed: observational study of physician driving behaviors. BMJ December 2019.
Dorota Religa, Marek Religa