16 kwietnia 2024

Amantadyna czy szczepienie? Czego szukamy w internecie?

W oparciu o narzędzia monitorowania mediów agencja Procontent Communications opracowała raport pt. „Czego Polacy naprawdę chcą się dowiedzieć o COVID-19?”, który analizuje trendy wyszukiwanych haseł i informacji o leczeniu COVID-19 i szczepieniach przeciwko tej chorobie.

Foto: pixabay.com

Według danych Google Trends od jesieni internauci znacznie częściej wyszukiwali hasło „amantadyna” niż „szczepienia COVID” oraz „szczepionka COVID”. Najczęściej informacji o amantadynie poszukiwali mieszkańcy z regionu podkarpackiego.

Szczepieniami natomiast najbardziej zainteresowani w sieci byli mieszkańcy z województw: mazowieckiego, śląskiego i pomorskiego. W trzeciej fali zachorowań wyszukiwanie hasła „szczepienia COVID” znacznie wzrosło, notując pik podczas majówkowych otwartych akcji szczepień odbywających się w wielu miastach Polski.

Popularne hasła

Według Google Trends od grudnia 2020 r. najczęstszym wyszukiwanym tematem był „lockdown” oraz restrykcje obowiązujące w danym województwie. Najczęściej hasło to było wyszukiwane w regionach, w których wskazano najwięcej zachorowań i zgonów (mazowieckie, śląskie, dolnośląskie, pomorskie, zachodniopomorskie). Internauci także sprawdzali samo znaczenie słowa „lockdown”.

Temat szczepień przeciw COVID-19 od stycznia br. wzbudzał bardzo duże zainteresowanie i nadal jest to gorący temat. Niemniej jednak ciekawostką jest informacja, że amantadyna także cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Jak pokazują statystyki Google Trends pik wyszukiwań tego hasła jest podobny do hasła lockdown i notuje intensywne wzrosty podczas pierwszej, drugiej i trzeciej fali zakażeń. Amantadyna bardziej interesowała internautów niż szczepienia podczas drugiej fali pandemii, a ich uwaga szczególnie dotyczyła ceny, czym jest dana substancja, jak działa na koronawirusa oraz czy lek jest dostępny bez recepty.

COVID-19 w mediach

Według danych uzyskanych z Brand24 największy wpływ na budowanie zasięgów treści o COVID-19 w ostatnich dwóch miesiącach pandemii miały serwisy takie jak: YouTube, Twitter, Zoom oraz LinkedIn. Wyszukiwane przez Polaków komunikaty dotyczyły głównie publikowanych przez Ministerstwo Zdrowia statystyk zachorowań.

Relacje w mediach i portalach społecznościowych o największych zasięgach dotyczyły głównie: objawów zachorowań, mutacji, źródeł zakażeń oraz różnicowania infekcji na przykładzie grypy i COVID-19. Istotny jest też wątek strategii walki z COVID-19 i polityki dotyczącej zasad lockdownów. Kolejne wdrażane restrykcje i poluzowania wywoływały zwykle dużą dyskusję na portalach informacyjnych związaną z koniecznością doprecyzowania tego, co jest dozwolone i zakazane przez rząd.

Szczepionka przeciw COVID-19

Odnośnie samych szczepień przeciw COVID-19, według danych Google Trends zainteresowanie szczepieniami pojawiło się w styczniu br. Niemniej jednak informacje na temat szczepień dalej wzbudzają wiele kontrowersji. W ostatnim kwartale pojawiły się nowe zapytania dotyczące szczepionki m.in. o czas ochrony. Polacy chcą również wiedzieć więcej nt. szczepionki w kontekście picia alkoholu oraz zastanawiają się, która szczepionka jest najlepsza.

– Po przeanalizowaniu informacji, możemy stwierdzić, że dużą rolę w Internecie odgrywały ruchy antyszczepionkowe, które za wszelką cenę chcą uniemożliwić szczepienia lub przekonać o ich nieskuteczności. Niemniej jednak w przekazach medialnych eksperci medyczni prawie jednogłośnie podkreślali i nadal konsekwentnie komunikują, że szczepienia należą do najbardziej efektywnych kosztowo interwencji medycznych oraz umożliwiają znaczny spadek zapadalności na wiele śmiertelnych chorób – podkreśla Paulina Keler, PR Consultant w agencji Procontent Communications.

COVID-19 i wpływowe serwisy internetowe

Według Brand24, na pierwszym miejscu najbardziej wpływowym serwisem, pod kątem informowania o COVID-19 jest YouTube (36 mld wizyt), następnie Twitter (5,8 mld wizyt), platforma Zoom (2,3 mld wizyt) oraz LinkedIn (1 mld wizyt). Do najaktywniejszych stron internetowych należą: twitter.com (116 390 wypowiedzi), pl.indeed.com (3716 wypowiedzi), wykop.pl (3429 wypowiedzi) i rp.pl (2800 wypowiedzi).

W kwestii informowania o COVID-19 istotną rolę zaczął odgrywać portal Twitter. Brand24 wskazuje, że najbardziej wpływowym kontem na Twitterze jest tvn24 (wpływ 252 378), następnie Pontifex_pl (wpływ 183 208), lis_tomasz (wpływ 162 017), NewsweekPolska (wpływ 156 565), gazeta_wyborcza (wpływ 137 427) i tvp_info (wpływ 122 564). W top 5 wśród hasztagów znajdują się: #szczepimysię (12254), #covid19 (4215), #covid (4034), #koronawirus (3829) i #szczepimy (1567).

– W czasie pandemii COVID-19 znacznie wzrosło zainteresowanie informacjami, które są umieszczane w sieci. Nasz raport pokazuje, że oprócz komunikacji związanej z tematami wskazywanymi przez autorytety oraz instytucje ochrony zdrowia w sieci funkcjonuje drugi świat opinii oraz związany z samodzielnym poszukiwaniem alternatywnych możliwości leczenia. Śledzenie haseł wyszukiwanych przez Polaków pomaga ustalić najciekawsze przekazy medialne oraz adresować ich problemy i przełamywać mity. Pandemia jasno pokazuje, że narzędzia monitorowania sieci mogą nawet wyprzedzać dane o kolejnych falach pandemii. W siłę rosną też nowe kanały, w których poszukujemy informacji. Coraz większy wpływ mają także przekazy pochodzące od osób wpływowych, szczególnie na Twitterze – komentuje Iwona Kubicz, CEO Procontent Communications.

Jak powstał raport?

Analizę wykonano na podstawie zebranych danych od 1 marca do 30 kwietnia 2021 r. za pomocą Brand24. Zebrano ponad 268 984 informacji, które zawierały hasła kluczowe: COVID-19, szczepienia przeciw COVID-19, telemedycyna, lekarz specjalista, ochrona zdrowia w dobie pandemii. Na podstawie tych danych przeprowadzono analizę treści monitorowanych haseł oraz wykonano research w oparciu o słowa kluczowe w narzędziu Google Trends.