Czy teleporady zastąpią wizyty w gabinecie lekarskim?
Jedną ze zmian w systemach opieki zdrowotnej wprowadzonych w związku z wybuchem epidemii COVID-19 było upowszechnienie teleporad. Spory na ten temat nie ustają zarówno wśród środowiska medycznego, jak i pacjentów.
Wdrożenie teleporad wiązało się z wątpliwościami dotyczącymi m.in. ich skuteczności i wzrostu liczby tradycyjnych wizyt następujących po teleporadach, potwierdzających rozpoznanie i wybór postępowania terapeutycznego.
W „JAMA Network Open” opublikowano badanie oceniające 2,2 miliona wizyt online, telefonicznych i tradycyjnych u lekarzy rodzinnych w Kalifornii w Stanach Zjednoczonych w latach 2016-2018.
Teleporady stanowiły 14% ogółu porad (z tego 7% w formie online, pozostałe – telefoniczne). Na kolejną wizytę w tradycyjnej formie, w terminie siedmiu dni po pierwszej konsultacji, zgłosiło się 24,5% pacjentów korzystających z wizyty na żywo, 25,4% pacjentów korzystających z porady online oraz 26% po poradzie telefonicznej.
Nie odnotowano istotnych różnic w liczbie wizyt w oddziałach ratunkowych czy liczbie hospitalizacji w zależności od formy pierwotnej konsultacji. Podczas tradycyjnych wizyt pacjenci częściej otrzymywali recepty i zlecenia na badania laboratoryjne (odpowiednio 51,9% i 59,3% porad) niż podczas wizyt online (38,6% i 29,2%) czy konsultacji telefonicznych (34,7% i 27,3%).