Resort zdrowia chce monitorować kształcenie
Lekarze, lekarze dentyści, ratownicy medyczni, farmaceuci i diagności laboratoryjni – te grupy obejmie System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych. Rzecznik prasowy ministra zdrowia Krzysztof Bąk tłumaczy, na czym ma on polegać.
Foto: freeimages.com
W Ministerstwie Zdrowia prowadzone są prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw. Przewiduje on m.in. uruchomienie dziedzinowego systemu teleinformatycznego, Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK), do którego zadań należy:
- gromadzenie informacji pozwalających na określenie zapotrzebowania na miejsca szkoleniowe w określonych dziedzinach medycyny i farmacji oraz w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia;
- monitorowanie kształcenia podyplomowego pracowników medycznych;
- monitorowanie przebiegu kształcenia specjalizacyjnego pracowników medycznych;
- wspomaganie procesu zarządzania systemem kształcenia pracowników medycznych.
Planuje się, że w ramach Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych, w odniesieniu do lekarzy i lekarzy dentystów, obsługiwane będą następujące procesy:
- proces zgłaszania studentów oraz lekarzy i lekarzy dentystów do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego oraz ewidencja wyników ww. egzaminów;
- proces akredytacji jednostek organizacyjnych do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego oraz staży kierunkowych;
- opracowywanie programów szkolenia specjalizacyjnego i ich publikacja w systemie;
- proces organizowania i zgłaszania się lekarzy na kursy specjalizacyjne;
- proces naboru lekarzy i lekarzy dentystów na szkolenie specjalizacyjne, w tym:
- proces zgłaszania zapotrzebowania na miejsca rezydenckie i przyznawanie miejsc rezydenckich i pozarezydenckich,
- wydawanie elektronicznych kart szkolenia specjalizacyjnego, indeksów zabiegów i procedur medycznych,
- prowadzenie rejestru lekarzy odbywających szkolenie specjalizacyjne;
- przebieg szkolenia specjalizacyjnego;
- proces dopuszczania i przeprowadzania Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego.
SMK zostaną objęci także farmaceuci, diagności laboratoryjni i ratownicy medyczni.
Informatyzacja systemu kształcenia kadr medycznych spowoduje uszczelnienie tego systemu poprzez zwiększenie przejrzystości stosowanych procedur, przepływu informacji oraz obrotu dokumentacji. Ponadto obieg dokumentacji w formie papierowej zostanie w znacznej części zastąpiony obiegiem elektronicznym.
Przetwarzanie w SMK określonych danych pozwoli na bieżące śledzenie przebiegu kształcenia w ww. zakresie, wpłynie pozytywnie na zapewnienie właściwej jakości tego kształcenia, a także istotnie ułatwi proces planowania kadr medycznych.
Więcej o edukacji i nauce piszemy tutaj.