6 grudnia 2024

Nowa wersja reformy szpitali. Co się zmieni?

Ministerstwo Zdrowia opublikowało drugą w tym roku wersję projektu ustawy reformującej publiczne szpitalnictwo. Zmienić ma się struktura, organizacja i zasady finansowania placówek publicznych.

Fot. shutterstock.com

20 listopada 2024 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych z środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. To już druga w tym roku wersja tego projektu. Pierwsza została opublikowana w sierpniu.

Jak uzasadnia Ministerstwo Zdrowia, celem reformy jest poprawa funkcjonowania systemu lecznictwa szpitalnego. Środkiem do jego osiągnięcia jest dopasowanie do struktury demograficznej oraz rzeczywistych potrzeb zdrowotnych ludności. Resort dąży też do koncentracji świadczeń i profilowania szpitali, ale również ich usieciowienia w zakresie realizowanych profili świadczeń.

Minister zdrowia Izabela Leszczyna, kierując projekt do rozpatrzenia na posiedzeniu rządu, podkreśliła, że kwalifikacja podmiotów do systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej ma być dokonywana przez wojewodów na podstawie opinii zespołu złożonego z przedstawicieli: podmiotów tworzących, podmiotów leczniczych niemających podmiotów tworzących, oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, właściwego konsultanta wojewódzkiego lub krajowego.

W projekcie ustawy chodzi m.in. o rezygnację z dotychczasowego systemu kwalifikacji do poszczególnych poziomów zabezpieczenia na rzecz włączania wszystkich świadczeniodawców, którzy posiadają przynajmniej jeden profil kwalifikujący.

Za decyzję o włączeniu do sieci szpitali na terenie województwa odpowiadać będzie wojewoda. Nowe przepisy przewidują również możliwość łączenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej z tzw. publiczną spółką kapitałową wykonującą działalność leczniczą. W projekcie mowa jest także o szczegółowych regulacjach dotyczących tworzenia i zatwierdzania programów naprawczych dla zakładów, które odnotowały stratę netto.

Co ważne, planowane zmiany są związane z szerszym planem reformy polskiego szpitalnictwa, który resort zdrowia przedstawił w lipcu tego roku. Niektóre rozwiązania były kontrowersyjne, tak jak warunek minimum 400 porodów koniecznych do utrzymania finansowania porodówek w ramach sieci szpitali oraz kwalifikacji w przypadku profili zabiegowych. Zgodnie z nową, poprawioną koncepcją, to, gdzie i ile będzie porodówek, mają ustalać zespoły powoływane przy wojewodach. Mają się one składać z przedstawicieli podmiotów tworzących – starostów i marszałków i podmiotów leczniczych działających na terenie województwa, dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ, wojewody i konsultanta wojewódzkiego lub krajowego.

Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że przeprowadzona kilka lat temu, a dokładnie w 2017 roku reforma systemu zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej realizowanych w szpitalach, która była sztandarowym pomysłem ówczesnego ministra zdrowia Konstantego Radziwiłła, nie poprawiła dostępu do świadczeń i nie doprowadziła do ich koncentracji. Nie wpłynęła także na racjonalizację kosztów po stronie podmiotów leczniczych i wydatków NFZ.