25 listopada 2024

Wideokonsultacje wspierają polską kardiologię

Zgodnie z ostatnią informacją ministra zdrowia Mariana Zembali oraz szefa resortu administracji i cyfryzacji Andrzeja Halickiego, model konsultacji medycznych wykorzystujący telemedycynę, który jest obecnie testowany w województwie śląskim, to rozwiązanie, które będzie prawdopodobnie stosowane w całym kraju już od września.

Foto: freeimages.com

Pacjenci Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu zmagali się z długim okresem oczekiwania na wizytę w poradni kardiologicznej. Problem udało się rozwiązać dzięki zastosowaniu technologii i stworzeniu pilotażowego projektu wykorzystującego telemedycynę w konsultacjach na odległość.

Informatyka w służbie medycyny

Dzięki technologiom z powodzeniem stosowanym od dawna w biznesie, pacjenci mogą skontaktować się ze swoim kardiologiem z gabinetu lekarza POZ. Komunikator stosowany w trakcie konsultacji zapewnia obu stronom dobrą łączność i wizualizację.

Kardiolog jest w stanie porozmawiać z chorym i uczestniczyć w jego badaniu, równocześnie konsultując jego przebieg z lekarzem znajdującym się przy pacjencie. Mechanizm ten sprawia, że telekonsultacja nie różni się w zasadzie niczym od tradycyjnej wizyty u lekarza.

Wykorzystana technologia zapewnia dostęp do kluczowych informacji z punktu widzenia konsultacji medycznych. Pozwala również na przesyłanie badań obrazowych – przede wszystkim EKG czy USG, a także zjawisk osłuchowych za pośrednictwem stetoskopu elektronicznego. Rozwój narzędzi umożliwia także przesyłanie bardziej zaawansowanych badań obrazowych, takich jak np. koronografia czy badania z wykorzystaniem promieni rentgenowskich.

– Telekonsultacja znacznie skraca czas oczekiwania pacjenta do poradni kardiologicznej, a co najważniejsze, pozwala wyeliminować straty czasu upływającego od momentu rozpoznania do diagnozy i prawidłowego leczenia pacjenta – mówi prof. dr hab. n. med. Mariusz Gąsior ze Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu.

Zastosowana technologia pomogła również w organizacji pracy placówki. Integracja z pocztą i kalendarzem ułatwia umawianie spotkań czy konsultacji medycznych, a dzięki mobilnej wersji komunikatora pracownicy placówki są w stanie odbierać lub inicjować połączenia z zewnętrznych jednostek, znajdując się gdziekolwiek na terenie ośrodka. Dodatkowo, mając dostęp do zintegrowanego kalendarza, lekarze mogą łatwiej planować swoje działania, co przekłada się bezpośrednio na szybkość i efektywność działania całego oddziału.

Trendy demograficzne są nieubłagane

W 2050 roku liczba Polaków po 65. roku życia przekroczy 32 proc. Takie rozwiązania, jak to wdrożone w Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu, to przede wszystkim sposób na ułatwienie dostępu do wysokiej klasy specjalistów pacjentom starszym, dla których wizyta u lekarza POZ jest już dużym wysiłkiem. System umożliwia placówce skrócenie kolejek i obsługę większej ilości pacjentów, a to wpływa też na optymalizację wydatków placówki.

– W naszym ośrodku wykonujemy rocznie ponad 50 tys. konsultacji dla dorosłych i dzieci. Jednak okazuje się, że to wciąż daleko poniżej potrzeb i oczekiwań. Z roku na rok rośnie też grupa chorych, dla których poruszanie się (dla nich samych i dla osób, które się nimi opiekują) jest coraz trudniejsze – mówi prof. dr hab. n. med. Marian Zembala, dyrektor naczelny Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu.

Telemedycyna – przyszłość diagnostyki

Podstawowe korzyści, jakie mogą odnieść lekarze specjaliści decydujący się na telekonsultacje z lekarzem rodzinnym, wiążą się z możliwością wyłapania groźnych schorzeń kardiologicznych występujących u pacjentów w czasie znacznie krótszym niż ma to miejsce w przypadku regularnych wizyt w przychodni. Często schorzenia te wymagają natychmiastowych działań, a efekt leczniczy wiąże się z szybkością reakcji.

– Oprócz typowych, ustalonych regularnie konsultacji, gdzie lekarz rodzinny wie, że oto ma do dyspozycji raz w tygodniu połączenie z takim ośrodkiem jak my i konsultacje z lekarzami wielu specjalności, mamy możliwość wykonania połączenia doraźnego. Dzięki temu takie miejscowości jak: Ozimek, Tarnowskie Góry, Zawiercie, Cieszyn, Pszczyna czy Bytom, w sytuacji kiedy mają trudny przypadek medyczny, mogą nas prosić o pomoc i poradę – podsumowuje prof. Marian Zembala.

Diagnoza pacjenta poprzez telekonsultację pozwala ominąć całą ścieżkę formalną, związaną z przeprowadzaniem takiej rozmowy w klasycznej formie, dając tym samym lekarzowi możliwość sprawniejszego leczenia.

– Połączenie doświadczenia z nową technologią za przyzwoitą cenę daje fantastyczne efekty. Trzeba się tylko tego nie bać i to rozwijać, wykorzystując szanse jakie pacjentom stwarza technologia, czyli taki mądry kompromis medyczno-ekonomiczny. I to się udało w Zabrzu – podkreśla prof. Marian Zembala.

Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu jest wysokospecjalistycznym ośrodkiem akademickim, zajmującym się kompleksową diagnostyką i leczeniem chorób serca, naczyń oraz płuc u dorosłych i dzieci. Rocznie w ośrodku wykonuje się 12 tys. inwazyjnych procedur kardiologicznych, 2,4 tys. operacji kardiochirurgicznych u dorosłych i dzieci, w tym ok. 40-50 transplantacji serca i 20 płuc.


Niedawno pisaliśmy o tym, że w krajach takich jak Wielka Brytania pacjent może zamówić receptę na lek za pomocą aplikacji w swoim smartfonie. Więcej o telemedycynie oraz wykorzystaniu internetu i nowoczesnych technologii w systemie ochrony zdrowia piszemy tutaj.