Uczą przyszłych lekarzy rozmowy z pacjentem

Studenci III roku Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego mają okazję zapoznać się z wiedzą dotyczącą komunikacji z chorymi. Specjalne, autorskie seminarium odbyło się w Klinice Chorób Wewnętrznych Nadciśnienia Tętniczego i Angiologii WUM w Warszawie.

Foto: WUM

Zajęcia na temat znaczenia rozmowy w procesie leczenia pacjentów odbywają się cyklicznie od 2008 roku, dzięki staraniom prof. dr. hab. n. med. Zbigniewa Gacionga, kierownika Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych, Nadciśnienia Tętniczego i Angiologii SPCSK w Warszawie. Warsztaty prowadzi Zbigniew Kowalski, ekspert komunikacji w zakresie relacji pacjent-lekarz.

Jak podkreślają organizatorzy tych szkoleń, student powinien, poza wiedzą medyczną, otrzymywać także informacje z zakresu komunikacji z pacjentem, bo właściwie przeprowadzona rozmowa może pozytywnie wpływać na leczenie oraz jego efekty. Wiedza ta jest przydatna w pracy przyszłych lekarzy.

Dodatkowo umiejętność właściwie przeprowadzonego dialogu na trudne tematy, związane np. z chorobą, cierpieniem, wytrwałością, motywacją do leczenia, czasem także śmiercią mogą w wielu przypadkach ulepszyć komfort leczenia pacjenta oraz pracy lekarza.

Amerykańsko-włoskie badania (publikowane przez „Academic Medicine”) potwierdzają, iż chorzy, wobec których lekarze okazywali większą empatię, uzyskują efektywniejsze wyniki terapii przy jednocześnie mniejszej liczbie powikłań.

ls

Powiązane aktualności

Skomentuj

Your email address will not be published. Required fields are marked *