3 maja 2024

Prezydium NRL chce zmian w egzaminach

Lekarski i Lekarsko-Dentystyczny Egzaminu Końcowy (LEK i LDEK) nie spełniają swojej roli przewidzianej w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty – ocenia Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej (NRL).

Foto: pixabay.com

Egzaminy LEK i LDEK nie pozwalają na rzetelną ocenę przygotowania do wykonywania zawodu i nie umożliwiają weryfikacji jakości ich kształcenia – czytamy w stanowisku podjętym 8 września przez Prezydium NRL.

Zdaniem samorządu lekarskiego LEK i LDEK nie zapewniają możliwości różnicowania wiedzy w procesie kwalifikacji do specjalizacji. „Baza składająca się z niezwykle ograniczonej liczby pytań jest jedną z głównych przyczyn tego stanu rzeczy” – napisano w stanowisku.

Samorząd lekarski uważa za konieczne m.in. dokonanie w trybie pilnym modyfikacji bazy pytań oraz usunięcie z niej wszystkich wariantów odpowiedzi, a także przyjęcie zasady, że pytania testowe gromadzone w bazie po użyciu podczas LEK i LDEK nie są wykorzystywane podczas kolejnych sesji egzaminacyjnych.

Damian Patecki, przewodniczący Komisji Kształcenia Medycznego NRL, a jednocześnie członek Prezydium NRL, ubolewa, że nowe uczelnie niemedyczne nie są odpowiednio przygotowane do prowadzenia kształcenia, a wiedza studentów kończących studia nie jest odpowiednio weryfikowana.

– W konsekwencji słabo przygotowani studenci zaczną leczyć ludzi, ponieważ uda im się przyswoić odpowiedzi na pytania z ograniczonej bazy pytań, na którą składa się obecna forma Lekarskiego Egzaminu Końcowego. Jak w takich warunkach można zadbać o bezpieczeństwo pacjenta i wysoką jakość leczenia? – pyta Damian Patecki w komunikacie opublikowanym na stronie Naczelnej Izby Lekarskiej (NIL).

– Należy natychmiast zmienić obecną formę tego egzaminu – dodaje.