(Nie)ważność certyfikatów ZUS dla lekarzy
Lekarze, którzy podpisują na PUE ZUS dokumenty certyfikatem z ZUS, powinni sprawdzić jego termin ważności. ZUS wydaje go bowiem na pięć lat, tak więc pierwsze certyfikaty, wydane począwszy od 2017 r., już straciły ważność albo mogą ją wkrótce stracić.
![](https://gazetalekarska.pl/wp-content/uploads/2023/02/PUE-ZUS-1024x723.jpg)
Okres ważności certyfikatu można sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce „Certyfikaty”. W oknie głównym wyświetla się informacja o dacie jego ważności.
Jeśli certyfikat wygasł, to w oknie pojawia się komunikat: „Nie masz ważnego certyfikatu. Możesz wystąpić o jego wydanie”. Nowy certyfikat można pobrać w każdej chwili, nie ma na to terminu.
Aby o niego wystąpić, należy:
- Zalogować się na PUE ZUS i przejść do zakładki „Lekarz”, a następnie otworzyć okno „Certyfikat ZUS”.
- Po wyświetleniu się komunikatu, że certyfikat jest nieważny lub że zbliża się termin wygaśnięcia certyfikatu, należy wybrać przycisk „Tak, chcę dostać certyfikat”.
- Po wyświetleniu się okna z danymi – imię i nazwisko lekarza uzupełnią się automatycznie, należy zaś podać e-mail lub telefon oraz ustalić hasło.
- Następnie należy zaakceptować regulamin.
- Po kliknięciu przycisku „Wyślij wniosek”, nowy certyfikat zostanie wystawiony w ciągu kliku minut.
Po otrzymaniu informacji, że certyfikat jest gotowy, należy w zakładce „Certyfikaty ZUS” pobrać plik z certyfikatem i zapisać go na swoim komputerze w miejscu, gdzie będzie można z niego łatwo korzystać.
Co ważne – plik z certyfikatem można pobrać tylko raz. Można go przenieść na nośnik zewnętrzny, np. pendrive, lub zapisać w innym miejscu, na innym komputerze, gdzie lekarz wystawia e-ZLA. Jeśli zaś certyfikat wygaśnie, a lekarz nie pobierze nowego, to nie będzie mógł podpisywać dokumentów certyfikatem ZUS.
R.pr. Beata Wierzchowska
Źródło: www.zus.pl