3 maja 2024

Wielka Brytania: 40 proc. studentów stomatologii rozważa rezygnację

W Wielkiej Brytanii postanowiono ocenić jakość życia studentów stomatologii na przestrzeni ostatnich kilku lat, zwłaszcza okresu, w którym zmagali się z pandemią.

Londyn. Foto: pixabay.com

Najnowsze badanie British Dental Association Benevolent Fund (BDA BF) przeprowadzone na ok. 7 proc. całej populacji studentów stomatologii w Wielkiej Brytanii przyniosło szokujące dane: aż 40 proc. ankietowanych rozważa całkowite rezygnację z ubiegania się o dyplom lekarza dentysty.

Jak wynika z badania, taka postawa jest spowodowana faktem, że studenci nie mają wystarczającego wsparcia finansowego, a także dobrego samopoczucia psychicznego. 74 proc. z nich deklaruje problemy finansowe, 61 proc. presję spowodowaną problemami ze zdrowiem psychicznym, 59 proc. ma trudną sytuację rodzinną, 46 proc. deklaruje kłopoty spowodowane zmianą finansowania ostatniego roku (szczególnie w przypadku studentów w Szkocji, którzy byli zmuszeni do opłacenia dodatkowego roku szkoły stomatologicznej z powodu pandemii) oraz z powodu zamknięcia firm przez pandemię (44 proc.).

Ankietowani studenci zgłaszali ponadto kłopoty w relacjach z wykładowcami. – Kiedy zgłosiłem, że mam kontuzję i stresuję się, kazano mi zrezygnować. Nie znam studenta ostatniego roku stomatologii, który nie jest na skraju wypalenia – powiedział jeden z respondentów. Studenci stomatologii wyrazili pragnienie lepszego ich zrozumienia, a także dostosowania programu zajęć do kultury, która promuje lepszą równowagę między nauką a życiem osobistym, z bardziej realistycznymi oczekiwaniami akademickimi i wskazówkami, jak finansować ich studia bez zbędnego stresu.

Pomocne byłoby również dodatkowe wsparcie ze strony szkół dentystycznych i personelu w zakresie wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym. Badanie pokazało, że syndrom oszusta (zjawisko psychologiczne powodujące brak wiary we własne osiągnięcia) jest powszechny u tych, którzy odpowiedzieli na ankietę. To wyraźne wnioski dla organizacji i szkół, które powinny dokonać zmian i lepiej zarządzać kształceniem przyszłych lekarzy dentystów.

Źródło: www.nature.com