22 listopada 2024

Odpowiedzialność zawodowa, reklama suplementów

Kilka dni temu rzecznicy odpowiedzialności zawodowej medycznych samorządów zawodów zaufania publicznego wspólnie wypracowali stanowisko dotyczące reklamy wyrobów medycznych i suplementów diety.

Foto: freeimages.com

Stanowisko Naczelnych Rzeczników Odpowiedzialności Zawodowej Aptekarzy, Lekarzy, Pielęgniarek i Położnych oraz Rzecznika Dyscyplinarnego Diagnostów Laboratoryjnych

Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Naczelnej Izby Aptekarskiej mgr farm. Kazimierz Jura, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Naczelnej Izby Lekarskiej lek. Grzegorz Wrona, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych dr n. med. Grażyna Rogala-Pawelczyk, Rzecznik Dyscyplinarny Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych mgr Ewa Brzezińska po spotkaniu w dniu 6 lipca 2016 r. w siedzibie Naczelnej Izby Lekarskiej w Warszawie wyrażają następujące stanowisko:

1) dostrzegamy potrzebę wprowadzenia w ustawach regulujących wyroby medyczne (ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych) oraz suplementy diety (ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia) przepisów ograniczających reklamę tych produktów, podobnie jak ma to miejsce w stosunku do produktów leczniczych (ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne); w szczególności powinno to polegać na zakazie prezentowania tych produktów przez osoby posiadające wykształcenie medyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia;

2) pełniąc funkcję organu sprawującego nadzór nad wykonywaniem poszczególnych zawodów medycznych, zawodów zaufania publicznego, będziemy w ramach swoich samorządów zawodowych zabiegać o wzmocnienie lub utrzymanie w obecnym kształcie przepisów zabraniających osobom wykonującym te zawody uczestniczenia w reklamach produktów leczniczych, suplementów diety oraz wyrobów medycznych.