Produkty mleczne wracają do łask
Po chwilowym spadku spożycia mleka w 2014 r., Polacy znów zaczęli częściej sięgać po produkty mleczne. Aktualnie bilansowe spożycie nabiału na jednego mieszkańca to 219 litrów na osobę*.
Foto: pixabay.com
Z badań przeprowadzonych przez GUS i IERiGŻ-PIB wynika, że w latach 2015-2016 spożycie artykułów mleczarskich notuje wzrost, w 2016 r. np. o 4,5 proc.. Prognozy na ten rok też są optymistyczne, wskazują kolejny wzrost o ok. 1 proc.
„Te optymistyczne informacje na temat wzrostu spożycia mleka to sygnał, że zaczynamy coraz bardzie dbać o nasze zdrowie, doceniając walory mleka. Polskie produkty mleczarskie cechuje wyjątkowa jakość i doskonały smak” – mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka.
Z badań wynika, że co prawda piliśmy mniej mleka w czystej postaci, ale więcej za to jedliśmy jego przetworów.
Gusty Polaków, jeśli chodzi o picie mleka i jedzenie jego przetworów zmieniają się z każdym rokiem. W 2015 r. zwiększyła się konsumpcja serów dojrzewających i topionych, deserów mlecznych i smakowych serków twarogowych. Niezmiennie dużym zainteresowaniem konsumentów cieszą się jogurty. Ich spożycie w 2016 r. wzrosło znacząco, bo aż o 5,9 proc.
Na to, że ostatnio chętniej sięgamy po artykuły mleczarskie, wpływ ma nie tylko to, że są one stosunkowo tanie, a ich ceny też drastycznie się nie zmieniają w porównaniu z innymi produktami, np. mięsem. Duże znaczenie mają kampanie, skierowane do społeczeństwa. Ich celem jest uświadamianie ludzi i promowanie wśród nich zdrowych nawyków żywieniowych.
* Wyrażone w ekwiwalencie mleka surowego, bez mleka przeznaczonego na masło.
Źródło: www.kurier.pap.pl