22 listopada 2024

UM w Lublinie przepytał absolwentów, są wyniki

Dział Jakości Kształcenia Uniwersytetu Medycznego w Lublinie sprawdza efekty kształcenia w kontekście rynku pracy. O tym, co wynika z ankiet przeprowadzonych wśród ubiegłorocznych (2015) absolwentów kierunków: lekarskiego i lekarsko-dentystycznego, opowiada dr Włodzimierz Matysiak, rzecznik prasowy.

Collegium Universum

Collegium Universum

Motywy wyboru uczelni

Wyniki ankiet wskazują, podobnie jak w poprzedniej edycji badania, że głównym czynnikiem skłaniającym do podjęcia nauki na UM w Lublinie była lokalizacja. Ponad połowa absolwentów brała pod uwagę ten czynnik, wybierając miejsce studiów.

Niemal równie ważna była renoma, jaką cieszy się nasza uczelnia.Co czwarta osoba sugerowała się wysokim poziomem kształcenia. Pojawiły się również opinie, że UM w Lublinie stanowił wyjście awaryjne dla osób, które nie dostały się na inne uczelnie. Co dziesiąta osoba kierowała się szansą kariery naukowej, jaką stwarzają studia na UM w Lublinie.

Absolwenci kierunku lekarskiego deklarowali w zdecydowanej większości, że głównym motywem wyboru Uniwersytetu Medycznego w Lublinie była lokalizacja (77%). Pozostałe motywy miały znaczenie dla nielicznej grupy respondentów. Istotny odsetek, gdyż co czwarta osoba nie dostała się na inną uczelnię, i dlatego zdecydowała się na studia na UM w Lublinie. Prestiż i renoma uczelni miały znaczenie dla niespełna co piątej osoby, natomiast pewność co do wysokiego poziomu kształcenia na naszej uczelni jedynie dla co dziesiątej osoby.

Absolwenci kierunku lekarsko-dentystycznego, podobnie jak lekarskiego, wybrali UM głównie ze względu na jego lokalizację (70%). Co piąty wybrał naszą uczelnię, ponieważ nie dostał się na inną uczelnię medyczną. W przypadku tego aspektu zanotowano nieznaczny, lecz zauważalny spadek (9%) w porównaniu z poprzednią edycją badania. Podobnie było w przypadku aspektu związanego z prestiżem i renomą. Co siódmy badany kierował się wysokim poziomem nauczania na UM. Możliwość zrealizowania kariery naukowej na UM w Lublinie jako motyw wyboru uczelni wskazało jedynie 7% absolwentów.

Motywy wyboru kierunku studiów

Wśród deklarowanych motywów wyboru kierunku studiów najczęściej wskazywano, podobnie jak w poprzedniej edycji badania, że został on dokonany zgodnie z zainteresowaniami (68%) oraz powołaniem (45,1%). Rzadziej wskazywano na motywy pragmatyczne, takie jak łatwość znalezienia pracy oraz prestiż wynikający z wykonywania danego zawodu. Wysokie zarobki zostały wskazane jedynie przez co ósmą osobę. Podobny odsetek badanych wskazał, że wyboru kierunku studiów dokonał pod wpływem sugestii kogoś z bliskiego otoczenia rodziny albo znajomych.

Collegium Anatomicum

Collegium Anatomicum

Absolwenci kierunku lekarskiego, podobnie jak w poprzedniej edycji badania, najczęściej zdecydowali się na studia na tym kierunku ze względu na zainteresowanie oraz z powołania (odpowiednio: 80% i 52%). Ważnym czynnikiem była również łatwość znalezienia pracy (52%) oraz prestiż zawodu (39%). Nieco mniej osób deklarowało osiągnięcie przez ukończenie tego kierunku wysokiego statusu materialnego. Prawie co szósta osoba wybrała te studia ze względu na sugestię innych osób.

Wśród absolwentów kierunku lekarsko-dentystycznego najczęściej wskazywanymi motywami wyboru kierunku studiów były gwarancja znalezienia zatrudnienia (59%) oraz zainteresowania (53%). Nieco rzadziej wskazywano na prestiż zawodu i wysokie zarobki, które wymieniało około 40% badanych. Częściej niż wśród absolwentów pozostałych kierunków wskazywano rekomendacje innych osób jako przyczynę wyboru kierunku studiów. W porównaniu z poprzednią edycją badania zaobserwowano 13% wzrost wskazań wyboru kierunku ze względu na samorealizację w postaci pomagania innym oraz pracy zgodnej z powołaniem.

Dlaczego badano opinie absolwentów?

Główną ideą podejmowanych działań jest ciągłe podnoszenie jakości kształcenia poprzez stworzenie instrumentów zapewniających komunikację między uczelnią i jej otoczeniem społeczno-gospodarczym. Pozwoli to uniknąć rozbieżności między ofertą edukacyjną uczelni, a aktualnym zapotrzebowaniem po stronie pracodawców.

Najlepszym wskaźnikiem jakości osiąganych efektów kształcenia jest sukces absolwentów uczelni na rynku pracy. Projekt jest odpowiedzią na wyzwania, z jakimi muszą mierzyć się uczelnie wyższe, oraz ich absolwenci, wynikające z dynamiki zmian na rynku pracy. Jest to również reakcja na coraz częściej wypowiadane opinie wskazujące na istnienie rozbieżności między programem kształcenia a potrzebami rynku pracy.

Badanie opinii studentów w momencie ukończenia studiów służy poznaniu opinii na temat procesu kształcenia oraz jego efektów w kontekście dalszych planów zawodowych i/lub edukacyjnych. Kolejnym etapem ewaluacji będzie cykliczne monitorowanie losów zawodowych absolwentów po upływie trzech, a następnie pięciu lat od ukończenia studiów, a jej przedmiotem będzie dynamika oraz trajektorie kształtowania się karier zawodowych absolwentów poszczególnych kierunków studiów realizowanych na UM w Lublinie.

Wartość wyników badania realizowanego w momencie ukończenia studiów polega na tym, że opierają się one na całościowym spojrzeniu studentów na proces kształcenia od jego początku, poprzez wszystkie etapy, aż po uzyskanie dyplomu. Stanowi ono ważne uzupełnienie bieżącej oceny jakości zajęć dydaktycznych oraz pozostałych badań realizowanych w ramach Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia.