21 listopada 2024

Polityka rodzinna pod lupą NIK

W 2013 roku odnotowano najniższy ujemny przyrost naturalny w powojennej historii Polski – wynika ze wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Te niepokojące dane są jedną z przyczyn, dla których Najwyższa Izba Kontroli chce poszukać odpowiedzi na pytanie, co należy zmienić w polityce rodzinnej państwa. Cel – zatrzymać postępujący kryzys demograficzny w naszym kraju.

We wtorek (11 marca) dyskutowali o tym eksperci zaproszeni do NIK. O programie kontroli rozmawiali przedstawiciele parlamentu, rządu, samorządów, organizacji pozarządowych oraz zewnętrzni eksperci, którzy zajmują się na co dzień problematyką demografii.

Fundamentalna zmiana ekonomiczna

Kryzys demograficzny jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń, przed jakim stanął nasz kraj. W niedługiej perspektywie może on oznaczać wielkie wyzwania dla naszego narodu. Od końca II wojny światowej liczba zgonów była w Polsce większa od liczby urodzeń tylko w latach 2002-2005. Wówczas ujemny przyrost naturalny wynosił od 3,8 tys. do 14,1 tys.

Dzisiaj można już stwierdzić, że rok 2013 okazał się najgorszy pod tym względem. Liczba zgonów była większa od liczby urodzeń o ponad 15 tys. Jeśli obecny trend utrzyma się, to w Polsce za 50 lat będzie żyło nieco ponad 2 mln dzieci (tj. trzy razy mniej niż w roku 1960). Natomiast znacznie więcej będzie osób 80-letnich lub starszych (ok. 4 mln).

Według prof. Marka Okólskiego z Uniwersytetu Warszawskiego, te szacunki zapowiadają szereg fundamentalnych zmian (m.in. ekonomicznych). W 2060 roku 100 osób w wieku produkcyjnym będzie musiało zapewnić utrzymanie 70 osobom w wieku emerytalnym.

Wspierając rodziny pomagamy sobie

To dlatego Najwyższa Izba Kontroli zaplanowała na ten rok wiele kontroli. Najważniejszą będzie sprawdzenie koordynacji polityki rodzinnej w naszym kraju. Ta ostatnia ma odpowiedzieć na następujące pytania:

  • jakimi narzędziami dysponuje państwo kształtując politykę prorodzinną?
  • które z nich są prawidłowo wykorzystywane, a które niewłaściwie?
  • jakich narzędzi brakuje, aby lepiej pomagać rodzinom?
  • jak wygląda koordynacja polityki prorodzinnej oraz przez kogo i w jakim zakresie jest podejmowana?

Wyniki tych analiz posłużą do opracowania swoistej mapy polityki rodzinnej w Polsce. Ma ona pomóc w ewentualnych korektach obowiązujących praktyk i przepisów. Potrzebę wprowadzenia szybkich zmian dostrzega coraz więcej osób, w tym polityków.

mt

Źródło: NIK